long time...

no see.....

Jag härmar min goda vän. Som också gjort ett smärre blogguppehåll, men som nu kommit med inlägg. Jag blev sugen, om än tillfälligt. Gästspelar kanske bara. Vi får se.

Vad har hänt här då?
Inlägget slutar här.
Inget. Nada. Zipp.

***

Just nu har jag åkt på jordens förkylning. Tredje dagen jag är sjukskriven.
Första dagen; hemma för jag haft migrän och kräkts hela natten. Feberfrossa.
Dag två; hemma för febern hade inte gett sig, trodde jag var övertrött och det var därför jag hade feber.
Dag tre; Världens förkylning har brutit ut, har nog ingen feber längre - men huvudvärk och öronont. Nysit (nyst? nöse?) ungefär 110 gånger sen jag klev upp för en timme sen. Då hade jag visserligen varit vaken större delen av natten pga nästäppa, eller dästäppa som det ju då heter. Prisar gudarna för otrivin komp!

***

Håller på med ett experiment. Mjölkfritt en månad.

Det började för längesen med huvudvärk och magtrubbel. Under tonåren vart jag finnig som få.
Jag har gått till läkare för samtliga åkommor. Fått piller och krämer och knappt något funkar.

Så fick jag barn. bägge med diagnos mjölkallergi. Märkligt, tyckte läkaren, eftersom det är ärftligt och ingen av oss verkade ha det.

blablabla åren går.
27 år gammal åker jag till läkare igen, för mina tonårsfasoner i ansiktet. Får antibiotika för hundraelfte gången. hon försäkrar mig om att år 28 är ett magiskt år, för då försvinner i regel alla dessa problem.
Men inte.

Inte heller magen är i balans, och huvudvärken sitter i.

Så börjar folk tjata på mig att jag ser gravid ut i tid och otid. Jag vet att det är pga nått jag äter, men kan inte sätta fingret på vad.
Jag vet att jag får rethosta efter mjölkintag, och börjar så smått tro att magen kommer av samma orsak.
Mer än så bryr jag mig inte.

Tills jag börjar med yoghurt morgon och middag på jobbet, som mellis.
Vips, har ansiktet blossat upp som aldrig förr! (äter annars bara mjölkprodukter i mat, och i the´t). Jag går igenom min kost, för att se vad jag ätit annorlunda och kommer så småningom på yoghurten. Magen blir gigantisk. Finnar. rethosta. etc.

Börjar söka på internet, och där står svart på vitt att alla dessa symptom är vanliga vid mjölkproteinallergi. Jag bestämmer mig för att ha nolltolerans under en månad. För att se.
Blir godissugen och får fram att mörkchoklad är ok. Innehåller inte mjölk. Äter en halvkaka, reagerar på att det kliar i ansiktet. Samma kli som jag brukar få. Samma kli som jag vet att när det sätter igång äter jag nått som jag får finnar av. Man ska inte få finnar av nått man äter, men jag vet ändå att så ligger det till.
Översätter innehållsförteckningen till svenska, slår upp vissa ord på nätet och såklart innehåller den mjölk.

Så nu är jag mer än säkert. Jag har varit så gott som (förutom chokladen då) mjölkfri i en vecka. Ansiktet ser redan gigantiskt mycket bättre ut! Magen blir inte svullen när jag äter och allt är frid och fröjd - förutom den jobbiga förkylningen då....

OM det nu är så, så finns ju då svaret till att barnen fått samma. Stora pojken har växt ifrån det. Vilket 80% typ av alla barn gör. Min lilla dotter har inte vuxit ifrån det. Trots att hon är 3½ år.

Antar att alla läkare inte sökt svaret där, eftersom de flesta som sagt växer ifrån det. Men ändå. Så mycket hjälp som jag sökt för huvud, mage och ansikte. Svaret kanske är jätteenkelt! Och jag är bara 29 år gammal. Eller bara och bara. Det känns som en hel livstid;-) Det har ju inte gjort något om vi kollat upp även det (då vi kollade laktos och gluten). Det hade inte gjort något om jag sluppit dessa år med livskvalitedämpande.
Menmen, man får vara sin egen läkare.

Jag är ju inte säker ännu, men tycker dock att mycket tyder på just mjölkallergi.....

Om jag säger så här;
På morgonen äter jag receptbelagd brustablett, och 7 icke receptbelagda men rekommenderade piller. Smörjer huden med receptbelagd kräm. Vid middagstid äter jag ytterligare 7 av ovanstående rekommenderade piller. Sedan till kvällen äter jag en annan receptbelagd tablett och ytterligare 7 av den rekommenderade (21 per dag) och smörjer huden med en annan receptbelagd kräm (varannan kväll med fet a-vitamin som inte är receptbelagd, men rekommenderad). Och jag blir INTE bättre! Har ätit antibiotikakurer flera gånger, blir inte bättre.
Denna vecka har jag slutat med allt, utom a-vitaminkrämen för jag blir så torr annars, och huden ser bättre ut än någonsin! Och allt i kosten jag tagit bort är mjölk!


***

Det får vara allt för idag. Jag ser ut som ett levande spöke.
Arma barn....

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits