snyft!

Det har aldrig någonsin hänt att jag börjat gråta vid ett sådant här tillfälle.
Men idag gjorde jag det.
Tårarna forsade och jag tänkte bara "Hallelujah!"

Saken gäller Idol, och då Amanda sjöng grät jag.
Precis som kirsthi och det andra gänget!

Marie gav gåshud, och andreas var bra han med.
Men då Amanda kom tog hon över scenen!

Och ja, jag smsröstade också. Något som heller aldrig hänt förr!

jasså

Idag var det utvecklingssamtal på dagis.

På väg dit mötte vi en liten tjej som satt i ett träd, på dagis.

Hon skrek hej. Min son skrek hej!
Sedan skrek han igen "Vad göj du i tjädet egentligen?"
Hon svarade "jag leker"
Min son gick några steg, vände sig om och skrek tillbaka "jaha du, jasså.Oooooookej. Hejdå då!"

På mötet diskuterades att E och M leker så bra i hop, och att E gärna hänger på vad M gör.
Och mitt svar blev - bra, men jag vill också att ni delar dem åt! E måste lära sig att vara själv och våga ta för sig mer.

Jag dissade en del grejjer, var konsekvent men ganska hård. Så nu vet de vart jag står.
Snälla rara Hunney KAN faktiskt tala för sig, även om Hunney mest verkar snäll och medgörlig.
Skenet bedrar!

***

I morse var jag på säkerhetsutbildning på mitt företag. Eller mitt och mitt, men där jag jobbar en del av tiden.
Ett lagomt pass på tre ynka timmar. Efteråt passade jag på att handla julklappar så pengarna rök!
Hade lite tid innan barnen skulle hämtas, så jag busade lite.

Handlade spel, häst, docka, bilar, mikrofon, ritgrejjimojer etc etc.
Mina barn får nog inte mycket mer i julklapp än det jag köpte idag. FAN vad dyrt det är med små plastmojänger!
(ps, kanske jag handlar liiite mer. Hade ju tänkt några grejjer till, men det blev för dyrt. Kanske jag får en slant till innan jul som jag kan handla upp. Eller inte)

Sedan åkte vi hem och morfar kom på besök.
Efter det tog jag barnen till dagiset på det dära ovanstående utvecklingssamtalet.
Och efter det lyckades jag övertala pappan till att åka till...där jag jobbar.

Mannen sade "ok, men vi ska inget handla. Åtminstone inget oplanerat".
Jag korsade fingrarna och sade "ok!"

Väl inne var det mest jag som stod för att fylla varuvagnen. Fast jag skyllde mest på mitt rabattkort. Det blir ju så billigt då!

Sedan åt vi god mat inne på restaurangen och så hamnade mannen på fynd.
Väl där propsade han på att vi måste ha minst två små bokyllor. Vi kan ha dom där eller där, eller så kan barnen få en varsin eller så kan E ta båda!

Jaja, håller man mannen nöjd och glad så märks inte resten i vagnen av så värst mycket.
(det blev jag som fick betala så han brydde sig ändå inte, den lurendrejjaren!)

Väl ute ur kassorna (jag hade hälsat på ALLA mina kollegor och de hade noterat att vi fanns där) så började min son GALLSKRIKA!

Han såg nämligen godiset som fanns i bistron.
En mattant kom och pratade med honom och sade "men det är ju inte lördag idag. Då får man inte köpa godis"
Reaktionen blev den motsatta, han började skrika ännu mer. Alla vände sig om.
Sonen sprang i väg och gömde sig och jag sprang efter. Med ett oskyldigt leende på läpparna.
...och tyckte allt var jättepinsamt....

***

I morgon jobbar jag 10 timmars pass!
Och sedan lördag och söndag blir det nog vanligt 8 timmars.

Blir nog ganska tröttsamt.




jadu

Ingen aning om vilken rubrik som Egentligen passar.

***

Blir lite stöd på barnens dagis.

De klagar lite på oss. Tycker att barnen har för lite ombyte.
Vad har era barn för ombyte på dagis?

vi har iallafall Alltid;
ca 5 par tröjor var (och med syskonens möjlighet att faktiskt låna av varandra!)
minst 2-3 par byxor
De har vantar, kanske ett par. Gärna två.
De har regnkläder
De har mössa
Ett gäng strumpor
och en varsinn overall

Jag tycker att med tanke på att vädret inte är värre än det är så räcker detta gott och väl.

Dagis tycker att vi ska ha med regnkläder, vantar och extra tröjor att dra på ovanpå.
Men DAAAAAAAAAAA!

Hemifrån går de klädda med långkallingar, brallor, ett par strumpor, en tshirt och en tröja.
Räcker inte det alltså???

Yeye

***

I går ringde en tjej från jobbet och undrade om jag kunde jobba som idag.
Nja, svarade jag. Det hänger på kläderna.
Jag fick bara ett ombyte och de hänger just nu på tork.
Hon lovade mej ett ombyte till.

Hur som helst, så lyckades jag torka mina kläder, och stryka dem enligt etikettens alla regler - så dagens planer får läggas på is. Jag går till jobbet och det dära roliga som jag tänkt göra får göras en annan dag.

yeye igen.

***

Min dotter fick för någon vecka sedan en hel kasse med arvekläder.
Hur fina som helst, och jag är sååååå glad över dem!

Men det är inte bara jag som är glad i dem.
Sonen är också väldigt glad i dem.
Han är särskilt glad i förra ägaren.

Sonen tycker heller inte om att vara smutsig.
"gaaaaaaah, smuss! Äcklig!" säger han, och drar av sig sina kläder.
Sedan drar han på sig dotterns arvekläder. Ett par rosarandiga brallor.
"åååååh titta mamma. Så fin jag blev! Lika fin som M...."

Just nu är jag inte särskilt orolig.
Han kan få klä sig i tjejkläder om han vill.
Men fortsätter det i tonåren börjar jag nog fundera ;-)

Jul.

Jul.
Strålande jul?

***

Jag har påbörjat städningen som rättar till eländet som var då jag jobbade och som återställer evetuell misär innan den trätt i kraft i veckans slutända - då jag jobbar igen.

Mannen är en mycket bra hemmapappa, han fixar och trixar och barnen är nöjda.
Något han Inte är så bra på är att med egna ögon se var som behövs göras här hemma.
Städ och plock.

Ber jag honom så brukar han göra ett bra städjobb.
Men i övrigt är han inte så bra. På städ.

Alltså får jag ägna mig några dagar åt att återställa och förbereda.

Och när jag ändå håller på att städa kan jag lika gärna duka fram julen. Liiiiite tidigt, men några gardiner får hitta sin nya plats. Stjärnor och annat får vänta tills jag får mer lust. Troligtvis nästa vecka.

***

Just nu springer sonen omkring och ger mig tomma händer. Det heter "senter" och det är tydligen låtsaspresenter.
Jag ska öppna, och tacka för den ömsom stora ömsom lilla senten.
Sedan pussar han mig, vilket är sött men ganska så.... hrm.... låt säga att han snorar....

Nu har jag nog fått 103 senter och jag har tröttnat.

-öppna senten nu mamma, öppna senten nu då, nälla öppna senten!

***

Sonen pratar på som aldrig förr.

Men vissa ord har han svårt för. SK ljud.

Maks
taksig
läksig
läks

Det slår aldrig fel, han vänder jämt på SK till KS



utube

http://www.youtube.com/watch?v=7DOasai3_Vo

http://www.youtube.com/watch?v=T9wNAj2NToI&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=Uj62Fm2CZyQ

http://www.youtube.com/watch?v=R2DMEKrdmmw

http://www.youtube.com/watch?v=bV0ILsFnAM4

Jag råkade hitta amatörgruppen Boyce Avenue då jag gjorde en sökning på timbalands Apologize.

Töntigt namn, Boyce Avenue, och låtarna är väldigt smöriga. Men han har en grymm röst!
han är snygg och han verkar kunna spela både det ena och det andra instrumentet.

Jag är imponerad och hoppas de lägger ut mer hemgjorda videor, och att någon studiomakare hittar deras musik.
jag röstar för vinst!

Hoppas de kommer någon vart i musikbranschen!

arbetshelg

Ja, då äntligen var denna arbetshelgen till ända.
Jag har faktiskt sett fram emot det....

Jag har jobbat fyra dagar denna vecka, två hade det blivit utan helg. Så, trots att jag jobbade förra helgen kände jag mig påtvingad att skriva upp mig även denna.

Det har varit löningshelg och folket har varit som besatta att handla upp vartenda öre de tjänat i hop under månaden som gått.
Jag, som förr var en av dem - kan nu inte längre förstå denna hysteri. Varför måste det handlas? Finns det inget roligare att göra än att handla?
Jag kan säga att min man är glad över mitt nya jobb. Mycket glad.

Helgen brukar för de flesta barnfamiljer innebära två dagar då mamma och pappa delar lite mera på vad som måste göras, man kan ägna sig åt dagsutflykter hela familjen - eller så kanske ena parten tar ena barnet och hittar på nått. Det brukar innebära avlastning för alla.

Men, helger då jag jobbar blir ju mannen hemma med barnen.
Han som får vara husfru för några dagar.
Han sköter barnplikten mycket bra! Men, han råkar ha skygglapparna för vad gäller disk och tvätt.
Ibland kommer svärmor på besök, och hon gillar inte disk. Inte mig emot att komma hem till en skinande ren diskbänk!

I går slutade jag 20.30
Fick oväntad skjuts hem  av Sten och blev överlycklig!
WOW, vad underbart att först sucka över buss-väntetid och sedan jubla över bilen som stod startklar på parkeringen. Bättre avslutning på en arbetsdag får man leta länge efter!

Väl hemma väntade goda vänner. Mina barn var så glada över att deras lekkamrater tittade förbi. Och alla fyra barnen orkade vara vakna ett par timmar för länge.

Jag var dödstrött, men det var ändå skönt (riktigt skönt) att få en kort känsla av lördagsfirande!

Idag började jag tio, dödensdödstrött, och slutade 17, ännumeradödensdödstrött!

Jag mötte upp dottern i dörren. Hon sprang emot mig med vad jag trodde var öppna armar.
Hon skrek Ha-puss! Ha-puss! Ha-puss!
Åååååh underbart, tänkte jag, att komma hem och dottern blir så glad att se mig att hon vill ha pussar av sin mor.
Så jag böjde mig ner och frågade "vill du ha puss?"
Nääääääää, blev dotterns svar. Ha-puss.
Ah, hon ville till Hampus.
Tji, fick jag.....

Ett kompispar ringde och sade att de hade bakat klart nu. Så det var bara för oss att komma.
Egentligen orkade jag inte, men sällskap för vuxna och barn lockade mest!
Vi blev bjudna på stormiddag!
Kvällen sprang iväg alldeles för fort och vi var hemma först vid 21. Barnen tittade i kors, och somnade på stört.

***

Har bokat upp mig till jobb flera helger på rad nu....
Inte någon värst bra idé
Men det ger pengar.
Pengar är bra, för allt galet folk som gillar att handla!

***

Hoppigt och rörigt inlägg beror mest på hjärndöd författare av den dödligt trötta sorten.

J*vlar

J*vlar!

- Jag har börjat tradera igen.

Oh my, säger jag bara!

Har man väl satt sig så är man fast.
Jag trodde jag var stark då jag bestämde mig för att sluta.
Men, jag har börjat igen. Så...

Men, kanske jag fyndar??
Jag letar just nu overall till sonen (som har en som funkar ett litet litet snäpp till)
och så råkade jag lägga bud på några andra grejjer.
Typ julklänning till dottern.
Och typ julklänning till dottern.
Nämen hoppsan, råkade jag lägga två bud???

***

Jobbade idag.
Bara fyra timmar, men det var ett tung pass...

Många som handlade kök och som handlade kampanjer och så där...

Jobbar helgen.... Inte kul, med tanke på att jag jobbade förra helgen =(
Men så mkt stålar det blir!
Jobbar 4 dagar denna vecka, och får betalt för lite mer än 6!
Gött mos!

om de senaste dagarna

Så. Äntligen har jag en ledig dag.
Fast, jag kan ha hela veckan ledig - och i värsta fall kanske jag bara har några timmar ledigt.
Så är det, när man är behovsanställd. Man vet ingenting. Ingenting....

Jag jobbade onsdag - söndag.
Fem dagar. Inte någon särskilt ovanlig arbetsvecka.
Förutom att vissa dagar har jag jobbat kväll, andra morgnar och vissa dagar mitt på dagen.
Ingen ordning på någonting.
Men ju mer jag jobbar, ju mer trivs jag.
Även fall kassajobb inte är världens mest intressanta, utmanande och roliga jobb man kan tänka sig.

I lördags började jg 6. Barnen sov dåligt och mannen han var ute en stund.
Jag sov ungefär en timma den natten. Det var första timman 22.30-23.30
Sedan kom sonen in och grät. Han låg på mig, han låg brevid mig. Vi låg skavfötters. Han pillade mig i håret. Han nyste mig i ansiktet. Han lade sig tvärsöver halsen på mig. Han hade lite svårt att sova, och det fick jag med.

Sedan när han precis somnat, äntligen, kom hans syster - mindre äntligen.
Hon hade visst också svårt att sova. Av en annan anledning. Hon snorade, nös och grät. Väldigt mycket för länge.

Sedan vart jag orolig för mannen. Han svarade inte i telefonen. Jag vet visserligen att han gillar sina promenader med mp3n. Då hör han inget. Men, mitt i natten (som det var) brukar jag ha hjärnspöket så jag jagade upp mig själv. Han kom tillslut, men då kunde inte jag sova. Var för uppe i varv.

Men så somnade jag, och en halvtimme senare ringde mobilen. Alarmet tjöt.
Dags att vakna.

Så. In i duschen. Käka en halv halv macka. Inte särskilt sugen på frukost, kl 4.30 på morgonen....
Fixa o dona, innan bilen och jag åkte till jobbet.
Sedan back to work. Slitsamt, men skitkul med morgonjobb!

Slutade jobba vid 15 tiden, raka vägen hem. Fräscha till mig lite innan vi åkte på kalas till treåriga M.
Egentligen var kalaset förs på söndagen, men då jobbade jag och hade inte som kunde ta mitt pass. Så vi fick hänga med på lördagensfirande. Sonen var jätte glad. Åka M nu? Pappa, du köj fel. Vi ska til M nu juh! Åk då, pappa. ÅK!

Kalaset var jätte mysigt! God tårta, trevligt sällskap och barn som roade sig själva.
Hade det inte varit för att jag höll på att störta samman av trötthet hade de nog aldrig blivit av med oss;-)

 Väl hemma gjorde jag Ingenting. Gick inte o lade mig, men orkade inte flippa med tvn. orkade inte ens sitta vid datorn. Stackars mej så trött jag var. Vid 22 sov jag som en stock sedan länge. Och alldeles för tidigt ringde klockan för en ny söndag på arbetsplatsen.

Lördagen o söndagen var förvånande på jobbet. Ingen av oss hade trott att köbildningen skulle vara så lååååång på helgen innan löning. Men dessa smarta människor hade nog tänkt sig vad vi trott "helgen före löning är det ingen som handlar". Tji fick de, tji fick vi.

***

HOPPAS M FICK EN UNDERBAR FÖDELSEDAG,
FINA PAKET OCH ETT ALLDELES UNDERBART TREÅRSKALAS!

Av sällan skådat slag!

Det går bra för mig på företaget där jag är behovsanställd.
Eller det verkar iallafall gå bra.
Tycker att alla är och drar i mig.
Eller en del iallafall ;-)

Jag har varit hemma och vart sjukanmäld 10 dgr. Mådde inget vidare.
Men nu är jag tillbaka, och bokade in tre dagar.
Onsdag, torsdag och söndag.
Så i går kom en tjej och undrade om jag kunde ta hennes pass på fredag. Ja, visst.
Sedan kom en annan och frågade om jag kunde vara med på ett möte/anställningsintervju på fredag, så min lunch får gå till att möta lite chefer.

Jag har försökt boka av söndagen, men si det går inte.
Men så kom en och undrade om jag kunde ta ett kort lördagspass också.
Ja visst, kan du boka av söndagen då?
Nehepp se det går fortfarande inte.

Så idag kom en annan och undrade om jag kunde vara med på ett VP pass på lördag, så min kortlördag blev långlördag. VP passet gäller lite pga anställningsintervjun, så den kunde jag inte tacka nej till.

I går och idag jobbade jag hela dagen, vart hemma 21.30 *saknar barnen*
i Morgon jobbar jag fem timmar, så det är ok.
På lördag blir det dubbelpass; 6-10.30 och sedan 11.30 till 14.45
Söndag blir det 10.30-18
- För den som vill anteckna ;-)

***

Idag fick jag en utskällning av sällan skådat slag!
Har nog aldrig varit med om maken tidigare!!!!

Att någon skäller på Mig är en grej. För något jag gjort fel.
Men denna damen/ragatan/kärringdj**** skällde på mig för att köhelvetet var långt i kassan. Och då råkade hon dessutom komma på all världens anledningar till att vara arg.

Hon höll på säkert 10 minuter.

Jag vände mig avslutningsvis om, suckade ljudligt. Vände mig tillbaka mot damen/ragatan/kärringdj**** log mitt bredaste leende och sade "ha en fortsatt bra dag!"
- jag var mest ironisk....

Jag berättade för min chef om det som hänt, eftersom jag lovat damen/ragatan/kärringdj**** att göra det.
Sedan kom fem personer ur ledningen under dagens lopp och frågade hur det var med mig. De var visst oroliga.

Så nej, jag håller inte med damen/ragatan/kärringdj****
Jag råkar nämligen jobba på den mest vänliga arbetsplats man kan tänka sig.
Alla är supersöta!!!!!

AFV

Vi tittade på Americas Funniest Home Videos förut.
En av filmerna var rätt äcklig, på sitt sätt.
Det var en kalkon, med någon form av näsa - kanske köttbulle. Den hade glasögon och mormors (?) löständer.
Den såg inte fräsch ut...

Sonen utbrister "nämen, samoj på tv! Titta pappa, samoj!"

... Hoppas förövrigt att farmor inte läser detta, eller att hon tar det med en nypa salt.
Det var nog bara glasögonen som påminnde om henne =)

Sojabönor

Så. Idag är det lördag.
Lördags är nästan slut.
Sen är det fars dag.
Det ska firas.

Men idag har det också firats.
Sonen som fyllde tre för ett par dagar sen firades igen.

På förmiddagen var ett par kompisar här och vi åt ciabatta med gott pålägg.
Kompisarna stannade till 15, och då var jag rätt så stressad!
På mellan en timme och två timmar skulle jag alltså hinna städa, laga mat och baka. Med viss hjälp från man, och med inte alls någon särskilt hjälp från barnen.

Jag började med salladen. Sen stekte jag på lövbiffen (tackar för den enda, men också det godaste receptet på mitt hjälp-mig-med-recept-inlägg!) och mixade och hade mig. Under tiden bakade jag och medan detta stod i ugnen städade jag. Allt enligt vanliga är-du-en-riktig-mamma-så-kan-du-göra-hundra-saker-samtidigt traditionen.
Jag hann precis, innan gästerna anlände!

Idag ansträngde jag mig nämligen lite extra; min mamma kom på besök! Och moster, och två kusiner!
Mamma har inte varit här på ett år....
Hon orkade inte länge (mer än middag och efterrätt), och det stora trubblet var toalettbesöket. Efter det ville hon hem (toaletten på nedervåningen är inte alls särskilt handikappvänlig. Alls)

Sonen fick paket, av mormor och gammelmoster.
Han var inte särskilt glad över det. Återigen.
Men när ingen såg, smög han fram och roffade åt sig paketen, och på ett huj var de öppnade. Och det var inte så dumt trots allt, med paket...

Förövrigt har jag tvättat tre tvättmaskiner med kläder, varannan dag denna vecka.
Idag har jag diskat fyra maskiner med disk.
Jag har bakat tre kakor i går (varav en hamnade i sopen, eftersom jag (igen) glömde att jag hade grillen på och kakan vart sönderbränd. Gamla hundar lär sig aldrig) och två kakor idag. Allt blev misslyckat på minst ett sätt, men smaken var god iallfall.
Tänkte bara om någon var intresserad!

Till sist tänkte jag meddela, särskilt plopp, att jag fortfarande inte är sugen på socker (förutom kakorna jag ätit då, men de var jag ju mer eller mindre tvungen till att äta).
Jag tänker inte direkt på vikten, men jag är liksom inte sugen.
Och det behöver inte heller bytas ut mot chips eller popcorn. Nä. Idag vart jag sugen på sojabönor. Skitgott, med Onion & Garlic smak.
För att stilla nyfikna sinnen nu, så tänkte jag dessutom avsluta med "SKÅL", en drink med baccardi på lördagskvällen är inte helt fel - och motsätter alltså en förmodad graviditet på grund av märkligt sojaböne-sug.

HAHA

Åh vad jag önskar!

Åh vad jag önskar att jag får jobb snart.
Ett riktigt jobb. Ett jobb där jag vet arbetstider. Ett jobb där jag kan planera min lediga tid.

Jag är glad att jag har nästan ett jobb. Behovsvik.
Men, det är tungt - för jag kan inte planera in någon som helst ledig tid. Jag jobbar mycket sena kvällar. Det är tunga pass och jag trivs med jobbet, men kanske inte direkt med arbetsuppgifterna.
Jag har en fot inne, men jag vill ha hela foten. Jag vill framåt.

JAG VILL HA EN MÅNADSLÖN!!!!!

Jag brukar tänka på vad roligt det vore med en sån.
Kanske man skulle kunna spara lite?
Eller bara slösa. Slösa slösa=)

Åh vad jag hoppas att nått av alla jobb jag sökt ska ge resultat.
Här om dagen fick jag brev från polisen. Om att de sätter igång med ansökningarna om några veckor.
Äh, sånna brev är bara blaha. Jag vill ha ett brev med en tid till anställningsintervju. Eller bättre upp; "välj en lön, du får vad du vill. Vi vill ha dej. Med början redan Idag!"

Snällaste du....

Snällaste du, som då å då eller jätte ofta lagar super god mat.
Jag behöver din hjälp!

Om du får gäster, vad lagar du helst då?
Något som aldrig slår fel.
Något som är jätte jätte gott, och gärna enkelt att laga.

Jag ska ha ett litet kalas för släkten på lördag, fast mest är kalaset till mina nyaste treåring.
Jag har hjärnsläpp. Tänkte först laga en fisksoppa, med lax, torsk, räkor och babyspenat. Super god, men soppa känns lite trist...kanske...

Så. Ge mig ditt bästa recept!
Om. Om. Om jag får några, så sammanställer jag dem ur kommentarlistan till ett nytt inlägg.
Där lovar jag att ta med något av mina allra bästa recept. Så får vi lite utbyte liksom.

Snälla. Jag ber på mina bara knän.
Någon kan väll springa ut i köket och hämta ett recept. Ett recept som har gett gott betyg på dina middagar.

=) tackar på förhand=)

--<--@

snicksnackaren

Min son är för goooo.
Han har börjat lära sig språket såpass att han vågar sig på både längre meningar, och att böja dem.

I morse var vi till tandläkaren. Vi pratade mycket om det hemma och han verkade se fram emot besöket.
Men. När hon så ropade hans namn blev han hemskt skeptisk.
Väl inne vägrade han öppna munnen. Mamman gapade stort för att luras, men sonen vägrade.
Tillslut fräste han åt tandläkaren, precis som ett lejon och så sade han "om du jöj mina tändej, kommej jag äta upp dig!" och så bet han i hop, tandläkaren var nära på uppäten.

Väl hemma så tog jag fram resterna från gårdagens middag.
Jag värmde och kokade ny potatis.
Jag dukade fram och ropade maten är klar!
Sonen kom rusande, tittade lite på maten och skrek "ååååh mamma, det var det godaste jag har hört!"

Då jag tar itu med disken passar jag på att njuta lite av tystnaden.
Efter en stund ropar sonen "mamma läp (hjälp) mig. Ellot inte kan böjan (blöjan)"
Jag går in, finner dottern på skötbordet, naken. Sonen står brevid med blöjan i handen och talar om att syrran bara kissat.
Hur han fått upp henne på skötbordet är en fråga i sig, en annan är hur katten han fick av henne brallor och blöja. Den sista frågan var lättlöst, sonen hade dragit fram en stol så att han kunde stå på den och nå upp för att torka henne i ändan med våtservetterna.


****

Hela denna veckan har jag varit hemma från jobbet. Jag verkar ha körtelfeber.
Ni som var här på kalas behöver inte oroa er! Det smittar inte, enligt läkaren. Bara om vi hade väldigt mycket utbyte av saliv, eller väldigt mycket kroppskontakt under väldigt lång tid. Så, var ni lugna!

Hur som helst, körtelfeber har jag haft en gång tidigare - vilket gjorde att jag denna gång bara drabbades av ofantlig halsont, pyttelite feber som knappt räknas och megatrötthet. Förra gången låg jag däckad i hög feber och kunde knappt prata alls.

Tror att det är barnen som hostat mig i ansiktet nattetid. De hade en jätteförkylning för 3-4 veckor sedan. Inkubationestiden är så lång, så det stämmer bra. Barn drabbas inte lika hårt som vuxna, men de var då rakt mycket risigare än vad jag ens är i närheten av.
Att jobba orkar jag dock inte riktigt ännu. Bokade av helgens jobb.
Har liksom legat och sovit nästan hela dagarna, och si så där 12 timmar under nätterna!

6 november

Idag är en alldeles speciell dag.
Min son fyller tre år!

Men, det är inte bara han som fyller tre år.
Jag fyller tre år som mamma.
A fyller tre år som pappa.
mormor, morfar och farmor firar tre år även de.
Likaså min bror, som råkar vara sonens morbror.
Tre år!
WOW =)

--<--@ 

Dagen börjades med paket på sängen.
Det hade blivit även frukost, om någon orkat masa sig ner i kylan.

Sonen fick en lek-kamera, en kikare, en cd-spelare, ett par byxor (som han gav sin syster, eftersom han inte tyckte om dom. haha), han fick en pysselgrej, bilar-affisch och badleksaker. Jag vet att han fick nått mer, men minns bara inte vad....

Vid lunch tog jag och barnen bilen till mamma/mormor.
Jag glömde dock hennes present hemma (eftersom hon inte tar sig någonvart fixade jag paket åt henne).
Barnen älskade hennes nya katt, men om katten ens gillade dem det vet jag ej;-)
Av henne får han så småningom ett mjukdjur som föreställer hans älskade "Blixten McQueen".
Han får mormors paket när hon är med, så idag blev det inte av eftersom mamman klantade sig....

Väl hemma dröjde det inte länge förrän farmorn dök upp.
Hon har alltid lite egna paket med. Lite annorlunda, men fyllda med kärlek.
Av henne fick han en motorcykelbok (för barn), en verktygslåda (för vuxna, men som passar utmärkt för hans nya borrmaskiner), och några andra smågrejjor.

***

Jag har tagit kort på alla hans födelsedagspresenter från dagarna som gått. Gillar att minnas.
Gjorde så när jag var liten. Inte för att det är särskilt kul att titta på. Men som minne.

Han har fått bilar, dumpers, borrmaskiner (3 st), motorsåg, verktygshållare med brädor och spik etc, kläder, strumpor, blixten McQueen. En massa massa saker.
Han är såååååå bortskämd med underbara vänner.
Och finfina paket!

***

Han har blivit så stor.
Han säger till när "bajs kommej snajt" eller "kiss kommej snajt".
Han lotsar syrran till skötbordet då hon bajsat.
Han skäller på henne. Han kramar henne.
Han äter inte särskilt mycket, om man inte matar honom. Då brukar det gå....
Han dansar och sjunger.
Han åker traktor.
Han leker.

För tre år sedan sov, kräktes, åt och bajsade han.

Och jo. Denna dagen är och kommer alltid att vara fylld av kärlek och minnen.
Att föda barn är det underbaraste som finns (efteråt iallafall).
Att se dem växa upp, att känna en gränslös kärlek som bara blir starkare för var dag.
Det är kärlek.
Det är meningen med livet.

Jag älskar mitt liv.
Jag älskar mina liv!

GRATTIS ELLIOT, 3 ÅR!!!!

(halloween, gustav adolfdagen. 2004. kl 04.18. Lördag. DÅ!)

lite tidigt....

Min son vill alltså inte fylla år.
Personligen tycker jag han är lite ung för den känslan.
Han är lite tidig.
Kom igen om femtio år eller nått!

Hur som helst.
Han vill inga paket ha, han skall äta upp dem!
Nu har han dessutom kontrat med att han ska kasta kuddar på paketen.
Han vill inga leksaker ha, säger han.

Och han vill inte att vi sjunger för honom.
Viska och leka i hundra år har tydligen inte imponerat på honom!

Så.
Hur gör vi då i morgon.
Han kommer ju trots allt fulla år.
Och mamman och pappan har ju faktiskt köpt både en och två och tre persenter. Och några till.
Hrm. Känns ju knappast lägligt med frukost på sängen med paketöppning.
Och det känns ju knappt lägligt att sjunga och gratta  med tårta och paket.
Så, då återstår ju bara en grej.
- Mamman får öppna paketen helt enkelt!

***

Sonen har alltid varit lite dålig på att äta.
Idag ville han ha en upphittad och kvarglömt klubba.
Jodå, den kunde han få - om han åt!

Han åt två tuggor, sen var han mätt.

Jag höll då upp tre fingrar och sade "ät tre skedar till, tre skedar eftersom du fyller tre år".
Okej, svarade han.

Han fick första skeden. Mamman vek undan ett finger och sade "titta, nu är det två kvar". Han fick en sked till, varpå jag vek undan ett finger till. Han vek då fram mitt finger i gen, och ett till och ett till. En hel hand.
Tyst tänkte jag, jiiiipppiiieee, han kan inte räkna!
Så, fem skedar skulle han alltså på eget begär äta upp innan klubban.

Han fick en till, varpå jag vek undan mitt finger, varpå han vek fram det igen.
Han fick ytterligare en sked, jag vek undan mitt finger och han vek fram det igen.

Tillslut hade han ätit upp all maten på tallriken, mammas ursprungliga tre fingrar var fortfarande fem!
- Och han fick sin klubba!

Kalas

Under helgen har min bror med familj varit på besök.
De kom i fredags och åkte idag.

Kusinerna har lekt, vi har ätit massa mat, vi har firat sonen, och morfarn har varit på besök.

Mamman har inte varit så där värst välmående de senaste dagarna.
Har haft feber (pyttelite) och dretaont i halsen.
Tog halsprov för några dagar sedan, och det visade inte på någon bakterie. Läkaren lovade däremot att det inte skulle vara smittsamt, så därför vågade jag ta hit min lilla brorsdotter.

****

Idag fick min son sitt efterlängtade kalas.
Mest efterlängtat från mammans sida. Sonen skulle äta upp sina paket sade han, han vill inte fylla år!

Då kompisarna kom var han alldeles nyvaken. Han ville INTE ha några paket, det gjorde han klart. Han bankade och gjorde tydliga gester att paket inte var något för honom! (vilket han ju talat om i säkert en veckas tid)
Men så började mamman öppna ett, och det var ju faktiskt inte så dumt ändå....
När han fått tänka efter ett slag var det faktiskt riktigt kul!

Sen kom tårtan och barnen satte sig vid bilarbordet.
Allt flöt på tills sången kom.
Barnen ställde sig så prydligt upp på stolarna, och sonen med.
Men så började alla sjunga och då var E tvungen att avsluta med ett lejonväsen! Scccccccchhhhhhhhh lät det!

Efter ett slag var han inte längre i fokus, barnen lekte med sitt och mammor och pappor fikade på.
Först då började sonen trivas. Uppenbarligen är han lik sin mor och vill inte stå i centrum.

Han hade jättekul på sitt kalas, och när var och en åkte hem talade han om för dem att de snart skulle kunna komma tillbaka och leka lite till.

***

Efter kalaset var vi alla alldeles slut.
Sex kompisar råkar även innebära ett antal syskon och ett par föräldrar så i slutändan var vi över 20 personer tror jag.

Vi köpte sushi på kvällen, till sonens stora glädje.

Sedan frågade jag vad han tyckt var bäst med dagen.
Kalaset svarade han genast. Och alla fina kompisaj. "Och alla joliga paket, Ellot inte äta upp paket länje. Ellot ha dom!"

Jag frågade om det var något som inte varit bra med dagen.
Då blev han sur och berättade med sorgsen röst att han "Ellot inte vill viska och leka i hunja åj!"
- Det var där skon klämde. Sången. Födelsedagssången. Inte undra på att han vart lite bestört då vi sjöng för honom... stackaren....


hits