Halloween

I morgon firas Halloween på dagis.
Sonens avdelning ska ha maskerad-disco.

Så, vi tog bilen till ett köpcenter för att leta reda på en kostym.
Men allt leksaksaffären hade att erbjuda var på tog för läskigt.
Tyckte sonen.

Men den klipska morsan tog med barnen till en betydligt snällare klädesbutik.
Där fann vi röd fluga, hatt och väst.
Det tillsammans med skjorta och häftiga byxor får bli morgondagens klädsel.
Han får bli DRAKULA!

=)

Utifall att

Sonens nya favoritord tycks vara utifall att.

Man kan använda ordet lite titt som tätt, och det passar i hop med nästan vad som helst.

Till exempel:

"jag tror jag sätter på tv:n utifall att det är Rorry".
"kanske ska vi vattna blommorna lite extra idag. Utifall att de är törstiga".
"jag tror vi borde köpa pizza från pizzalaget idag. Utifall att vi blir så hungriga".
"jag vill gå till dagis idag. Utifall att det är fredagsmys".
"måste nog tanka bilen nu, utifall att bensinen snart är slut".
"måste tända lampan, utifall att det blir mörkt snart".

I morse kom han med en ny variant:
"jag tog på mig den här tröjan idag mamma, utifall att jag blir finare".

trubbel i magen

De första 20 timmarna gick jag ned närmare 5 kilo i vikt.
Det säger en hel del om Hur sjuk magen var....

Det var i torsdags.
Nu börjar jag se en bättring.
Fortfarande Inte bra i magen, men har till och med ätit idag; tre småsmå teenyweeny tuggor av en smörgås, ett halvt digestive och en hel varma koppen kopp, och några glas avslagen cola. Klar förbättring!
Jag tror jag ser ljuset.

Förutom funderingen på om dottern har fått en andra omgång av del 2. Om man säger så.
Dessutom har Svärmor, snart 70 år, haft en helvetesnatt.
Mitt fel alltihop, som inte orkade med barnen själv, och som jag skäms!

God Morgon, mamma!

Jag och sonen var ensamma hemma inatt.
För att hålla koll på hans kräkningar (så han inte sätter i halsen, och så att mamma kan vara där och trösta) så fick sonen dela säng med sin mor.

Sonen saknade både sin pappa och sin syster. Det gjorde mamman med.

Men så, efter en lååååååång natts "sömn" vaknade vi till sådär vid halv sex snåret.
Sonen, snart fyra år gammal,  kände sig som mannen i huset och sade med dov manlig röst:
"God morgon mamma, haj du sovit gott? Måj du bättje nu?....Jag tjoj jag djaj upp jullgajdinen nu så att det blir lite ljust häj inne....oj då, möjkt ute...hm...jag djaj upp ändå, utifall att det snajt blij just.
Haj du stjumpojna på dig mamma?"
-"ja, har du?"
-"Nej det haj jag inte. Men jag fjysej inte. Fjysej bara om föttejna näj jag gåj in i tjättstugan. Däj äj det kallt på golvet. Men jag tänkte inte gå in däj, så jag fjysej inte. Behövej inga stjumpoj. Jag tjoj jag gåj nej och göj fjukost nu, vill du ha yoggi mamma?"

*** puss på världens sötaste son***

Lite senare pekade han med fingrarna hur många år han fyller.

Fuja åj. Fyra fingrar.

Vad önskar du dig?
Rorri (Räcerbil, för den oinsatte)

Men mamma, när jag fyller så här många år (visar bägge händerna och bägge fötterna). Så många år som du och pappa (tackar tackar) så önskar jag mig en sån där gräsklippare som man åker på. Som en traktor. Det vill jag ha då!

mhm....okej....?

fy fan!

Fy fan för att själv vara magsjuk när ens barn är det!

Det finns nog inget värre (jo så klart det gör det, men ändå) än att kräkas samtidigt som man hör sin son i rummet intill göra samma sak.
Alldeles ensam och övergiven.
Han gallskrek!
och jag måste göra färdigt mitt innan jag kan springa och krama om honom. Det är ju inte så att man kan trycka på paus....

Både han och dottern var superduktiga, så jag har lovat dem en varsin present.

M har fått sova hos farmor i natt. Men när vi alla är friska så ska de få nått fint!
Lite för att jag känner mig som en dålig förälder som inte kunde kramas och säga uppmuntrande saker när de mådde krasst. Men också för att de var så superduktiga!!!

Sonen mår bättre och har redan ätit några mackor.
Jag mår också bättre, men magen bullrar och jag har fortfarande....hrm..."D"
Har inte kunnat äta något, men dricker desto mer.

Nä hörrni, det var ingen hit att vara magsjuk samtidigt som sina barn!

Sång

Min dotter sjunger jätte mycket och jättefint!
Och kan flera barnsånger och gillar att visa vad hon kan.

Sonen kan mycket han också.
Men sjunga kan han inte!

Vi gjorde oss ett försök på huvud, axlar knä o tår idag. De sjunger den ute på gympan på dagis.

Så vi började.

Mamman sjöng och sonen nynnade.
Sedan sjöng jag "huvud axlar knä och tår knä och tår"
och sonen kontrar med att sjunga "axlar ögon, tår och huvud och tår och huvud"

Och jag pekar på huvudet och väntar på hans svar som blir "ögon".
Jag pekar på axeln och han sjunger "tår"
osv.

Sedan sjunger jag "ögon, öron kinden klappen får"
och sonen försöker härma och sjunger därmed "drar i örat och ögonen och klappar kinden och öron och ögon och klappar kossor".

Jag försöker på nytt huvud, axlar knä och tå knä och tå.
Sonen fortsätter "ögon, huvud, tår och knä och tår och knä och knä och knä och knä och tååååååååååååå"

Sedan gör jag nytt försök "huvud axlar knä och tå knä och tå" och pekar pedagogiskt på alla mina kroppsdelar som just benämns och inväntar hans version medan jag återigen pekar på huvud och allt det där.
Trots pekande sjunger han "ögon och huvud och klappen örat får klappen o tår och fotar och knän och klappar sen kör bilen bort och brrruuuuummmmmmmmmar jätte högt som pappas motorcykel och tår och huvud och axeln klappar brrrrrrruuuuuuuuuuuuuum"

Jag tror att han är ett hopplöst fall....

kök och sjukor

i går fick vi upp taket som jag beställt!

Dock fick dottern magsjuka på kvällen så mina planer att spackla och måla taket ligger lite på hyllan.

Golvet kommer inte förrän i november, så att ha barnkalas här är helt ur världen...
Skit

Håller på och kollar upp priser där man kan hyra barnkalas.
Han vill ju så gärna ha sitt fyraårskalas....

snartsnart

Har jobbat i köket hela veckan.

Mannen var i sthlm mån-ons, och på torsdagen var han i linköping.

På måndagen jobbade jag på k-kontoret. Kom hem sent, men hann ändå slipa litegranna.
På tisdagen var jag till tandläkaren och sedan målade jag spärrgrund på ytterväggarna.
På onsdagen började jag tapetsera.
På torsdagen var jag k-ledare och kom hem sent, men fortsatte min tapetsering.
Idag var jag också k-ledare och trots sen hemkomst försökte jag hinna med lite tapetserande.
- tills våtrumslimmet tog slut....

I morgon är planen (om mannen orkar, han nyser så värst idag...) att köpa golv, tak, tapeter o lite mer lim.
Sedan ska jag tapetsera färdigt permafoilen över ett fönster och under två. Sedan är det klart.

Hinner jag i morgon ska jag försöka spackla lite.
Sedan är det dags för tak, riva vägg och lägga golv.
Sedan på med tapeter och sist fram med köket.
- Det låter så lite men känns så.....inte så lite.

Kiss i sängen å ha det bra!

- Ligga lite o fundera.... Då blir man varm som en sommardag, jag tror jag kissar lite mera!

Jag vaknade i morse av att jag var hemskt blöt om ryggen.
Vad katten??? tänkte jag.

Vände mig om till sonen och frågade "har du kissat i sängen?"
.....
..
.........
"ja mamma, det har jag gjort. Men jag lovar att jag ska aldrig mera kissa i sängen! - idag"

Hahahahahaha

katt?

Vi var och hälsade på hos min mamma idag.
mamma och hennes katt.

Barnen lekte hej vilt med kattfan, jag varnade flera gånger att katter kan rivas och bitas om man är dum mot dem.
En stund in i leken börjar dottern gallskrika.
Katten har klöst henne på handen så blodet flödar.

Jag sätter mig och pratar med barnen.
Berättar att katter inte kan säga "stopp" eller "sluta", och att de istället måste markera genom att rivas eller bitas.
Och rivs katten så betyder det att den inte gillade leken och då måste leken upphöra.

Sonen tänker efter ett slag.

"nej mamma, jag tror inte jag kommer köpa en katt längre. Jag tror det får bli en hund istället..... fast, nej, dom kan ju bitas. Vi struntar i hunden. Jag köper en kanin istället!".

End of story.

Gran Canaria!

Tjooohooooo, nu har jag varit på GRAN CANARIA!!!!!

Vi hade personalfest i lördags, efter en hel dag på jobbet var jag sådär taggad.
jag jobbade på k-kontoret, så jag slutade sist av alla. Några bruttor var gossiga att stanna för att göra sig i ordning på jobbet - så vi kunde åka tillsammans. Jag skjutsade, å var således helt nykter hela kvällen.

Hur som helst.

Vi packades in i flygplanet där flygvärdinnorna (stilettklackar och kortkort kjol på två manliga kollegor) bjöd oss på välkomstdrink. Reseledarna fanns med redan på planet. Flygkapten bjöd oss in till kockpitt etc.
En timmes flygtid senare var vi framme vid hotellet. Det var kollosalt varmt, 30 grader var det någon som sade.
Alla fick leta fram till sitt hotell, som också var kvällens bordsplacering.
Några stackare fick resa ospecificerat och fick därför ordna upp allt själva. Eftersom de inte betalat lika mycket som oss fick de alltså ställa ned stolarna, lägga på duken och duka själva vid sitt bord.

Vi bjöds på tacobuffé i grisfest anda.

Efter maten lekte vi lekar, så klart limbo fanns med i repertoaren.

Vid 22 var det dans, och dansen pågick ända tills stängning vid 1.
Jag HADE tänkt gå hem tidigt, men hade så skoj att jag stannade sist av alla....

Folk var utklädda, det var skjorts, flipflopskor, solglasögon, solhattar och så jäkla kul!!!!!

En stor eloge till festarrangörerna.

Jag skjutsade hem några kompisar på natten, och kom inte i säng förrän halv 3.
Upp vid åtta, hämta och skjutsa en kompis/kollega och sedan själv jobba från 9.45 till halv 7.
Jag var trött när jag kom hem.

hits