skitunge!

I morse vaknade barnen lite väl tidigt.

Båda barnen tycker om att vara på mina 90 cm säng av de 180 jag och mannen delar.
Det ger oss 30 cm var. Mannen sover fortfarande gott på sina 90.

Dottern ligger och nyps medan sonen vrider handen av mig. De har sina små egenheter som gör att de mår gott. De. De mår gott. Mamman försöker sova. Försöker.

Efter en stund försvinner ena ungen efter den andra.
Jag passar på att sova.

Det blir tyst i huset och jag funderar på om det är hyss på G eller inte. Äh tänker jag, mannen får ta det. Om han hör. Han hör inte. Och jag låtsas inte höra, för det är ju faktiskt tyst. Lite för tyst.

Sen kryper sonen ner hos mig igen. Han lägger benen runt mig och pillar i mitt hår.
Ganska så mysigt faktiskt. Jag somnar om. Jag uppskattar att det kan ha gått en halvtimme, kanske mer. Kanske mindre. Så säger sonen "åååh mamma, titta! Ellot ha bajs foten!"
Yrvaken vänder sig mamman om och frågar "har du bajs på foten? Varför har du det???"
Sonen svarar då att han har bajsat.

Vart har du bajsat, undrar mamman.
Toletten svarar sonen.
Nu Ellot ha bajs foten.

Jag tittar. Och ja foten har faktiskt bajs på sig. Likaså benen. Och när jag tittar efter har han heller ingen blöja på sig. Och min säng är full i......

Där har jag legat och mått gott. Hm....

Jag kliver upp och går och kollar om han verkligen har bajsat på toaletten.
Öppnar dörren och.... jodå... man kan säga att han har bajsat på toaletten. Jodå, det kan man.

Det är bajs högt och lågt. Han har lagt sin bajsblöja i fönstret, öppnad för beskådning.
Sedan har han försökt att torka sig. Tydligen har det suttit hårt så han har behövt vattna en hel del toapapper.
Som han sedan glömt lägga i toaletten.

Jag behöver inte beskriva mer ingående.
Det räcker att säga bajs överallt. Papper överallt.
Överallt.....

Nu har jag sanerat både barn, säng och toalett. Även mamman fick sig en rejäl tvagning, utifall att.
Härligt att börja fredagsmorgonen på detta vis.
Men känner på nått vis ändå att det inte behöver upprepas....

si så där bara

Nu är det si så där bara med Hunney.

Hade feber förra veckan, men inget mer.
Men denna vecka har jag varit ofantligt trött!

Idag har jag varit beredd att somna när som helst.
Men så känner jag mtt ansvar och tar tag i tvätten. Lagar maten. Plockar disken. Målar dörren.
Där i mellan ligger jag dock på soffan.
Har huvudvärk och har dessutom diverse piller, mot just huvudvärken, i kroppen. Inget hjälper.

Tror mig vara ganska säker på att det är dags för den årliga sommarförkylningen...

***

Två favvofröknar på barnens dagis slutar. Känns jätte trist.
De två är de två bästa. Och resten kan typ kvitta.

***

I går träffade jag kompisen M, och hennes son H.
Vi träffades på morgonkvisten och lekte hela dagen, ända tills skymning.
Allesammans fick ut något av det;
först lek i lekpark.
Sedan påfyllnad i kurrande magar.
Sedan lite shopping, mest för mammornas skull.
Sedan fika, också mest för mammorna eftersom 66% av barnen sov då.
Sedan promenad.
Sedan glass. Mest för barnen, men mammorna tog gärna del.
Sedan lek i lekpark.

Dottern somnade snabbt på vägen hem.
Trots ihärdiga försök att ruska om henne så hon vaknade till.
Förgäves.

Fick en utskällning av en busschaufför också.
Jag gick på med dotter i barnvagn (=gratis även för den vuxne) och bärandes på sonen.

Det står lite luddigt i busslistan, därför har jag frågat.
Är sonen under 6 år så åker han också gratis.

Men den skällande busshonechauffören tyckte inte så.
Nehepp, enligt henne står det klart och tydligt i busstabellen att jag får betala för sonen.

Det var inte summan som störde mig. Det var hennes attityd.
Tillslut, efter lite tjafs, gick jag fram till henne. Slängde fram pengarna och sade "Det är fint att du är så trevlig att ha att göra med iallafall!". Då snäste hon lite och undrade vad jag menade. Förtydligade mig då med "Ja, du har en trevlig ton". Sedan vände jag mig om och råkade säga ..."kärringdjävel".... *oops, för handen till munnen och skäms*.

***

Tur att jag träffade kompisen M i går.
Jag väntade nämligen viktigt samtal.
Ett samtal som aldrig kom.
Och alltså var det tur att jag hade annat och mycket trevligare saker att tänka på.

Dock var väntan olidlig idag.
Men inte heller än har jag fått det där förbaskade samtalet...
Jobbsamtalet.

Var ju på intervju i måndags.
På onsdagen skulle svar komma.
Och eftersom vinnaren börjar på måndag så borde den ha informerats nu.
Det ser alltså dystert och mörkt ut för min del, gissar jag.

Tycker däremot att det är dålig stil av dem att inte ringa upp.
Så farlig är jag inte *morrar*
De liksom... de får mig att... hrm... jag blir liksom....hrm...
jag menar att jag inte söker jobb lika seriöst nu, när jag är nära ett mål som jag ändå på nått vis insett att jag är rätt långt i från. Vill ju så gärna ha jobbet, och finns en liten nästan obetydlig chans så vill jag ta den. Inte söka annat.

Hur som helst, så spelar det kvitt egentligen. Jag tycker det är trist bara eftersom jobbet verkade kul.
Men jag är ute efter en fast tjänst, och detta var bara ett vikariat på nästan obestämd tid. 8 månader eller 1½ år. Nått sånt.

Så nu skiter jag i det jobbet och söker annat. Känns lite lika bra. Typ.

Känner mig snuvad på oxfilé och sprit bara. Fast jag har hört att man kan tröstäta, så så värst illa är inte läget.

Däremot säger jag Grattis till kompisen fofff som fick jobb idag!
Tjooohooooooooo!
Vi har följt varandras spår rätt länge nu.
Och här om dagen bestämdes att vi skulle fira med oxfilé. Oavsett om en eller båda blev med jobb.
Och ja. Jag känner för att fira helt och fullt! När jag tänker efter är det inte ens lite tråkigt att inte jag också fick ett jobb. Jo lite så klart. Men inte så där så jag har lust att missa ett kalas!

Här ska firas!
*skål*

En knyckt dumhet

Detta har jag knyckt från Emelie;


HUR DUM ÄR DU?
(x) tuggummi har trillat ur munnen på dig när du har pratat.
( ) tuggummi har trillat ur munnen på dig när du INTE har pratat.
(x) du har gått in i en glasdörr.
( ) du har hoppat ur ett fordon som rör sig.
(x) du har tänkt på nåt roligt så du har börjat skratta, och därmed fått folk att titta konstigt på dig.

summa: 3

(x) du har sprungit in i ett träd.
( ) det är möjligt för dig att slicka dig på armbågen.
(x) du testade precis om du klarade det. HAHA!
(x) du har trampat på ditt skosnöre och snubblat/trillat.
( ) ditt hår är/ har varit blont.
( ) folk har kallat dig långsam.

summa: 3

( ) du har råkat tända eld på nån sak ett flertal gånger.
(x) du har nån gång somnat på en lektion.
(x) du kan ibland berätta om nånting och sen plötsligt glömma bort vad det var du pratade om.
( ) folk skakar ofta på huvudet och går iväg från dig.
(X) du använder dina fingrar när du ska räkna enkla mattetal.

summa: 3

( ) du har ätit en insekt utan tvång när du var liten/mindre.
( ) du gör detta testet när du borde göra nånting viktigt.
(x) du har satt på dig dina kläder bakochfram eller utochin utan att ens märka.
(x) du har letat överallt efter nåt som du hade i handen eller i fickan.

summa: 2

( ) du råkar göra sönder väldigt många saker.
(x) du har trillat av stolen då den stått helt still.
( ) du använder ordet ''eh'' väldigt många gånger om dagen.

summa: 1

18 eller mindre betyder att du inte är dum
summa: 12

Hunneys kommentar;
A men hallå *tuggar tuggummi och tvinnar mina lockar*. Klart jag visste att jag var smart bah! Ja menar, liksom att ja har huvvet på skaft liksom bah. Fattar´u typ bah?
Fast egänkligen borde jag typ ha liksom noll poäng bah. Eftersom jag är liksom så där superdupersmart bah!

Slow dance

Man kan tycka att man känner någon.
Som man aldrig ens träffat.
Nätet har gjort detta möjligt.
Jag har lärt känna många många människor genom att de delar med sig av sitt liv. Blogg. Blogga. Bloggare.

Ååååh vad mitt hjärta är tungt just nu....
I går grät jag floder. Min man frågade vad det var som gjort mig så ledsen.
Det var längesedan jag grät så.

Har under några månader läst, och lärt känna, en söt liten cancersjuk kämpe.
Matilda, 8 år.
Under fem års tid har hon kämpat och kämpat.

På midsommarafton. När jag, i goda vänners lag, åt sill-lunch tog glöden slut. Hon somnade in. Hon orkade inte mer.

Usch och fy, vad livet kan vara orättvist!!!!

Jag sänder en tanke till jordgubbslandet däruppe.

***

SLOW DANCE
"Have you ever watched kids On a merry-go-round?
Or listened to the rain Slapping on the ground?
Ever followed a butterfly's erratic flight?
Or gazed at the sun into the fading night?
You better slow down
Don't dance so fast
Time is short
The music won't last
Do you run through each day On the fly?
When you ask How are you? Do you hear the reply?
When the day is done Do you lie in your bed
With the next hundred chores Running through your head?
You'd better slow down Don't dance so fast
Time is short The music won't last
Ever told your child We'll do it tomorrow?
And in your haste Not see his sorrow?
Ever lost touch Let a good friendship die
Cause you never had time To call and say,'Hi'?
You'd better slow down Don't dance so fast
Time is short The music won't last
When you run so fast to get somewhere
You miss half the fun of getting there
When you worry and hurry through your day,
It is like an unopened gift Thrown away
Life is not a race
Do take it slower
Hear the music
Before the song is over"

***

Onsdagen och torsdagen var jag febrig. Midsommar afton verkade bättre, men jag var lite seg så där.
Vi firade vid sommarstugan, med pappa, bror m familj o hans svärisar, svärmor m vännina och några egna kompisar. Trevlig tillställning, trots regn och kyla.

I går mådde jag pyton. Usch och fy. Särskilt första halvan. Huvudvärk och trötthet.
Sedan fick vi besök och jag ryckte upp mig en del.
Vi gick till M-skogen, köpte pizza och hyrde film. Sonen o dottern lekte nöjt med sina kompisar. Och vi föräldrar passade på att få lite så-nära-det-går-med-fyra-barn-ha-någon-form-av-vuxen-kvalitets-tid. Vi hade kul!

Idag har jag varit lite seg igen. Går nog o lägger mig nu. Ska ju trots allt på intervju i möra. Hoppas bara inte förkylningen hinner bryta ut ännu mer. Vore pinsamt att sitta och snörvla när man ska ge ett gott intryck.

Lite nervös är jag allt. Men jag hoppas verkligen jobbet blir mitt!
Hoppas hoppas hoppas hoppas.

***

Frågade som vanligt vad sonen tyckt varit bäst med dagen.
Leka Hago, berättade han.
Men. Det var ju igår det, svarade jag.
mmmm. Men Ällot leka Hago hnart!
Hago o Maja Ällot leka!

Förut så stekte han matkaka.
Han serverade det med sult, sockej, gädde och gönsake.
Så råkade syrran ta kastrullen upp och ned.
NEEEEEJ skrek sonen, följt av ett "tojka tojka tojka tojka"
Syrran gjorde om det en gång till, varpå sonen började gråta.
Han sade då förtvivlat "Ällot baka matkaka, ligga tasig gollet".
Mmm sade jag, men vet du, jag plockar upp det och äter det iallafall. Dina pannkakor var så goda och de smakar ju det samma fast de legat på golvet.
Han nickade då nöjt och sade "dumma syjjan. Mamma äta tasiga matkakoj nu. Mamma ha sult? Gädde? Sockej? Gönsakej?"

När vi var på promenad höll han händerna hårt knutna länge. Tillslut frågade jag vad han hade i handen. Han visade då handflatorna och jag frågade återigen. Ällot ha godis handen såklajt! Sedan knöt han händerna igen och gick vidare. Så gick han under en lång stund.
Så fick pappan för sig att skoja, så han "tvingade" upp sonens händer och viftade lite. Haha, skrattade han nöjt. Men sonen började gråta och skrek "dumma pappa, Ällot tappa godis!" Vi gick vidare, men sonen var otröstlig. Tillslut sade jag att de kanske kunde gå och hämta upp godiset han tappat. Mmmm sade sonen, tog pappan i handen och gick till platsen han tappat sitt godis på. Böjde sig ned och började plocka i tomma luften. Resten av promenaden gick han med handen hårdare knutna.

Vilken fantasi!!!! =)

Sax eller rakat?

Jag funderar och funderar.
Ska jag plocka fram saxen och fila lite på sonens frisyr. Den allt längre frisyren.

Eller ska jag ta fram rakapparaten i stället och göra en sommarfrilla....

????

***

Han har kissat på toan hela dagen!
Inte en enda blöt bralla.

Dock bad han att få bajsa när någon annan satt på dass....
Ett litet missöde, men inte hans fel.

*Stolt mamma*

***

Idag ringde de från den första arbintervjun jag var på....... men jag svarade inte....
Vet inte om jag kommer ringa upp heller. Dålig stil jag vet. Men samtidigt vill jag ju inte tacka nej till något innan jag vet om jag får jobbet jag ska på intervju inför på måndag... grrr.

Fast å andra sidan kanske de ringer just för att tala om att jag inte fick tjänsten. Och då är det ju ingen fara. Vill ju faktiskt inte behöva pendla så långt.

*gör vågen*

Tjooohoooo, idag har det lossnat för sonen!

Helt plötsligt säger han "Ellot kissa" och börjar dra ner brallorna och ta av sig blöjan. Sätter sig på toan och sedan kommer det. Det efterlängtade kisset.

Sedan gjorde han det en gång till.

Och en till.

Och en till.

=) Wiiiiiiiiiii

***

Inatt är det tredje natten som dottern sover i sitt rum.

Hittills har det gått dunderbra! *ta i trä*

Som i morse vaknade hon först vid 7. Och det händer typ aldrig!!!
Gissar att det är skönt att sova själv, i ett mörkt och tyst rum=)

vad är det som går och går...

...men aldrig kommer till dörren???

(svar hittar du längst ned i dagens blogg)

***

Tänkte jag skulle efterlysa lite kommentarer.
denna gång vill jag att ni är anonyma, mest för att inte ni ska känna att ni blottar er;-)
Men det gör ni som ni vill=)

Jag söker kommentarer om levnadsvanor.
Dagens fråga gäller hushållsekonomi.

Hur många är ni i ert boende och hur mycket gör ni av med i hushållspeng per månad?

Jag brukar titta på Lyxfällan. Tycker det är intressant och lärorikt.
Jag har börjat rannsaka våra vanor och ovanor.

Vi äter hemlagad kost varje dag, dock lyxar vi till det med lite utemat på helger.

Lyxfällan gäller ju de som ställt till det ekonomiskt för sig.
Men deras hushållspeng blir som vår. De kan vara två i familjen, Vi är fyra.
Jag undrar liksom vad folk brukar spendera i hushållspeng. För vi snålar inte särskilt, vilket de i programmen måste göra. Och de är ändå färre i boendet än vad vi är.

Vi köper mjölk, bröd, kött, toapapper o blöjor och allt det där för 3500-4000:- i månaden.
Veckorhandlar varje måndag och då ligger summan strax under 1000 spänn.

Hrm....

****

Pappa kom förbi förut. Han ville ha hjälp att sy. Så idag har jag suttit och sutt raksöm på hans draperi till sommarstugan.

Sedan fick jag för mig att städa.
Då vi tog bort all marksten vällde det in en massa myror. Jag vet inte hur man får bort dem, utan att använda gifter.
Så idag har jag tvättat golvet med citrondoft. hahaha. Jag vet att myror dras till sötsaker, och citron räknas väll då inte som sötsak=) Barnen äter ju frukt som mellis varje dag, och de åker i backen med jämna mellanrum. Kanske det är lockande för myror....

Sedan plockade jag i trädgården. Våra trädgårdsmöbler står här och var, nu är de iallafall samlade i en hög. Tänkte klippa gräset sedan, men kom på att internet lockade mer.

***

Svaret på dagens klurighet är KLOCKAN

Klockan går och går men kommer aldrig till dörren.

Moahahaha. Jag vet, skaff mig ett liv.
Gåtan körde jag med som mest när jag gick i andra klass.
I grundskolan.
Tror ingen har missat att den finns.

Men varianten är ju morfar;
Vad är det som går och går men aldrig kommer till dörren?
Svar; morfar, som fastnat i gungstolen.
...eller nått sånt....

Hur som helst.
Vad jag ville få fram med gåtan var att tiden springer i väg alldeles för fort.
Ja, morfar springer ju inte fort. Om man svarar gåtan som jag gjorde på andra alternativet.
Men klockan springer iväg. Men aldrig når den dörren.
Jag däremot, bör snart möta dörren.
Då barnen ska hämtas på dagis.

Ska bara. Ska bara.

Vigselringen ligger på hyllan...

Så.
Nu har jag tagit av mig den.
Vigselringen.
Tyvärr.......

Har länge funderat på det. Men nu kändes det som det var "tajm" liksom...

berättar mer längst ned i bloggen...

***

A var på LAN i helgen.
Spela-tills-du-dör-party

Jag och barnen spenderade tid med min pappa, á la barnens morfar.
Jätte mysigt. Vi grillade både fredagen och lördagen. Idag var vi på kalas. 50 års kalas.

Sonen var så nöjd över att vara hos morfar.
Han och pappa satt och pratade länge och väl här om dagen.
Ett väldigt djupt samtal, där E berättade att lampan var trasig och att morfar måste köpa en ny. Och att syrran sover, men han själv inte skulle sova. Och att lampan var trasig. Och att pappa kanske kunde laga med hammaren. Och att bilarna han fått var fina. Och att godisbilarna var goda. Och att lampan var trasig och att morgar måste köpa ny. Och att pappas bil är blå. Och att vi åkte pappas blå bil till morfar. Och att morfars lampa var trasig. Och att pappa kunde laga. Med hammaren. Eller så kunde morfar köpa ny. Etc Etc.

De pratade länge och morfar lät lika intresserad hela timmen. Trots att samtalet inte innehöll många nyheter... ;-)

***

När vi kom hem städade vi undan lite granna. Blir lätt stökigt när massa packning ska på plats.
Två barn och en mamma kräver sin väska, om de ska vara borta en hel helg.

Sedan tog vi en promenad i regnet. Hyrde film.

Dottern somnade i sin egen säng i sitt nya rum!
Första kvällen i riktig säng.
Första kvällen i eget rum.
Första kvällen alldeles själv.

Får se bara hur många gånger jag får kliva upp inatt....

***

Tillbaka till vigselringen.

På vintern krymper mina fingrar.
Oftast får jag hålla handen knuten för att inte tappa dem.
Men på sommaren växer fingrarna visst någon storlek. De är obekväma att bära.
Särskilt som det är två ringar och båda är tillräckligt tjocka för att det ska bli svettigt och otrevligt därunder.

Så vigselringen lades på hyllan. Nu harj ag bara förlovningsringen och en smal smal ring jag fick av mamma en gång i tiden. Tror den varit farmors.

Hur som helst, så tycker A att jag ska skaffa en ny, alternativt smälta ned dem båda och fixa en design/storlek som passar mina fingrar bättre. Lite dyrt bara.
Och jag tycker ju ringarna är fina och jag trivs med dem så.
Det är bara fingrarna som är svåra...

Hoppas inte jag skrämde någon *moahahahahaaaaa*

***

Idag är barnens moster och kusin här i stan.
Och deras släkt (mosterns dotter och dotterns morfäldrar).

Vi skulle ha träffats idag, men vi vart så sena hem från 50årskalaset.

Morbrorn, min bror, kommer till helgen.

Fasters tös är i stan!!!! Tjooohooooooo

tjooohooo

Ska på anställningsintervju den 25e!!!!!!

=) =) =) =) =) =) =)


nervös!

Huuuu vad jag är nervös!!!
Var ju på anställningsintervju för en vecka sen. Det lät lovande och som att jobbet var mitt. Denna vecka skulle jag få träffa chefen på företaget. Men.... veckan är snart slut och jag har fortfarande inte hört något. Tar det som negativt.

Men så var jag på arbförm i går. Förmedlaren skickade iväg mitt cv till ett företag, och sade att detta var en såkallad "platsansökan". Jag måste alltså söka jobbet.
När jag kom hem fann jag ett missat nummer från företaget. Intressant.
Så på kvällen mailade jag mitt riktiga cv och nu på morgonen har jag missat ett samtal till.
Jag orkar inte ringa upp igen, som jag gjorde igår, eftersom jag hamnade fel hela tiden och ingen vet vart jag ska. Har de inte hört av sig innan em, så kanske jag testar igen.

Fann dessutom ett intressant jobb till igår. Ett jobb att pendla till, men det har väll aldrig skadat??
Låter väldigt intressant.
Framför allt så är det ett jobb!

Så nu har jag två- helst tre jobb på G. Hoppas jag får möjligheten att välja och vraka. Det är inte alltid man får det.
Å andra sidan så missar jag hela semestern med min familj=(

***

Idag ska mannen på sådant där -trycka-på-tangenter-tills-du-dör-under-hela-helgen-party.
De har hyrt ett helt hotell, i pappas lilla håla. Så jag och barnen spenderar helgen i hop med honom.

Min kära man ska inte bara vara på ett sådant där -trycka-på-tangenter-tills-du-dör-under-hela-helgen-party, utan även sjunga en sång som är dedikerad *trumsolo* World Of Warcraft!

En liten tribute liksom.

Och ja, detta säger jag med största möjliga uppskattning!
Och jag tycker inte det är ett dugg pinsamt att MIN MAN ska sjunga trudelutten till "I could be your hero baby". Fast texten är omgjord att passa spelet bättre. Så min man ska alltså, på största allvar, sjunga "I could be your healer baby".
Visst är det komiskt????

Det klingar lite ironi här borta. Det bubblar i magen på mig.
Inte visste jag att sådant där -trycka-på-tangenter-tills-du-dör-under-hela-helgen-party, kunde framkalla sådan glädje hos mig?!?!

(ps. jag kommer befinna mig två meter före eller två meter efter min man hädanefter. Haha)

trött

Det har varit mycket håll i gång hela veckan.

Först var jag till örebro, och den resan tog ett par dagar att återhämta sig ifrån. Är inte van att resa så långt under sådan hetta.

Så har dottern varit vaken halva nätterna. För vamt kan tänkas. I natt sov hon dock HELA natten alldeles själv alldeles helt i sin egen säng! Jag var faktiskt riktigt utvilad i morse!!

Dessutom har jag renoverat hennes rum hela veckan!. Slitit hårt.
Men så i natt satte jag de sista våderna av tapeten. Och idag möblerade jag rummet när barnen var på dagis. Blir riktigt stiligt!

Hann med ett besök på arbetsförmedligen också. Inte guds bästa håla direkt.
Fick med en bibba jobb att söka. Så nu sitter jag här. Jag borde söka, men av någon anledning lockar de inte.
Har visserligen redan sökt tre jobb idag. Men det är en fis i rymden mot vad jag borde söka.
Kanske borde ta en varje dag. Så ser det bättre ut i statistiken.

En snubbe ringde om ett jobb idag. Kunde dock inte svara då barnen tjöt i bakgrunden. Kände inte igen numret och vill inte svara om det kan handla om jobb. Vill ha lugn och ro omkring mig då.
Så jag ringde upp, men blev inte kopplad till rätt person. Ska prova igen i morgon.

I morgon ska jag bara njuta av att ha barnen på dagis. Jag tänker inte renovera det minsta.
Eventuellt kanske jag målar några dörrar, och tillåter vädret kanske jag även penslar några fönster. Har jag ork och lust så kanske jag möblerar om ett rum som vi hittills använt att renovera i. Och får jag lust så kanske jag sorterar i det som ska bli lekrum - walk-in-closet- som det varit tidigare.
....fast....*puh*...där rök mina 5 timmar i lugn och ro....


***

Måste bara berätta om min sötaste son.
I går letade han efter nappen. Jag hade en i min hand och skulle skoja lite med honom.
Jag började dra i öronen och sade att jag letade. Tillslut drog jag fram en napp. ur örat!!

Idag frågade han mig var tutten fanns. Jag sade att han fick leta.
Jag uppmärksammade att han bara stod stilla och drog sig i örat.
Jag frågade vad han gjorde och han svarade "leta tutte öjat, mamma. Tutten A ääääääääj duuuu?"

Han är för gooooo! *puss*

Påminnelse...

Idag ger jag en påminnelse till alla som tänkt att skaffa renoveringshus, och har barn.
Tänk till både en och två gånger.
Barn tenderar att "vilja hjälpa till".

Jag är jätte glad att vi köpt vårt renoveringshus. Tycker till och med att det är roligt att renovera.
MEN.

Hjälp mottages inte altid tacksamt. Om man säger så.

Idag när jag skulle måla en dörr märkte jag inte riktigt att dottern kom in.
Hon ville öva på att stå. Ungefär mitt i färgburken. Sedan ville hon ta emot sig, och vart sätter man då händerna om inte på den nymålade dörren.

Dottern fick ett redigt bad sedan. Sonen var avis.

Sedan började jag städa på toaletten.
Dottern ville också vara med. Sonen med.
Sonen städade handfatet med min tandborste.

Vi har precis tagit bort toalettdörren, då det är den dörren jag just för tillfället målar.
Där satt dottern.
Och sedan lekte hon förtjust med händerna kring golv och väggar.
Jag tittade dit och blev förskräckt över de svarta märkena.
Efter lite detektivarbete upptäckte jag att dörren varit oljad, och dottern hade varit i oljan och lekt.
Oljefärg, kan man säga. Det är svårt att ta bort det. Märkte jag. Särskilt på tapeten....

Just nu står båda barnen och skriker förtvivlat. Det är för varmt.
Och mamman som vill städa får två hjälpredor av den argare sorten.
Jag är inte tacksam över den hjälpen just nu.

De är till salu. Båda två!

wild and crazy

Jag har precis tagit mej en natta-dusch.
Kände att det liksom hörde till.
Jag kände liksom att det behövdes.

Det är varmt ute.
Herrans varmt.
Trots öppna fönster åt tre väderstreck.

Och varmare blev det då jag fick den där vilda och galna idén om att tapetsera dotterns rum.

När barnen somnat tänkte jag måla en dörr. Men så låg där radontapeter i vägen.
Och istället för att lyfta bort dem, började jag pensla på dem med våtrumslimmet och vips stod jag där på stegen, med våderna i min hand. Hur fanken jag nu hamnade där...

Men det gick i bra tempo. Genomsvettig.
Det märkliga är att rummet redan nu ser finare ut än innan, och då har ändå bara radontapeterna kommit på plats. Radontapeter ser hiskeliga ut. Men ändå bättre än innan. Typ.

Vet inte riktigt hur lång tid det ska torka. Men gissar att det hänger på när jag får lusten igen.
Mitt mål är att ha tapetserat hennes rum färdigt tills midsommar, helst redan nu till helgen.
Den som kommer.

Min bror kommer hit, och vi har stått still i renoveringen (den synliga renoveringen) sedan de var här sist.
Vill ha nått att... "show-off"... liksom....
Och dessutom, vill jag att dottern sover i eget rum. Omedelbart. Helst igår.

Ska försöka mig på ett svettigt pass om någon dag. Då vankas fina gammelrosa... eller var det lila....tapeter.
jag har glömt. Vi köpte dem i vintras... hahaha


***
Idag fick barnen nya skor. Sandaler.

När Sonen skulle somna frågade jag som vanligt om han har haft en bra dag.
-Jaaa svarade han. Ellot fina skoooooj! Pappa söpt fiiiiina skoooj Ellot!
Åååh mamma, Ellot titta fina skoj nu?!

-Nej svarade jag. Vi kan titta på dem i morgon.

-Men mamma, det e vajmt. Solen siner.

-ja det är varmt. Men solen har gått och lagt sig. Du måste också sova nu, precis som solen.

-Mmm natt solen. Sov gott!
-Ellot ha fina skoooj solen. Titta mojjon!

-Men vet du vad? Nu ska du....
- mmmm mamma *suckar*, Ellot sova nu. Natt natt *suckar igen*

flaschbacks

Jag har en hudsjukdom som heter Vitiligo.
För att lättare förklara vad det är så är det densamma som Michael Jackson hävdar sig ha.
Med andra ord tappas pigment i huden och man blir kritvit .

När jag var liten, vart jag "retad" för mitt vitiligo jag hade kring munnen.
Mjölkmustachen.
Vitiligo sätter mer spår på psyket hos de flesta, annars är sjukdomen inte farlig (får dock inte sola utan skydd).
Vi var till läkare på grund av att jag mådde dåligt, utseendemässigt och således psykiskt.
Läkaren var inte till någon större hjälp, sade att "testa det här, det kan gå bort. Men det är inte troligt. Och gör det det så är det mest troligt att det kommer tillbaka".

Jag testade, och i samma veva var vi utomlands. Grekland och Turkiet, under två somrar.
Det hjälpte och pigmenten återhämtade sig kring munnen.

Sedan dess har jag sällan varit i solen mer än nödvändigt.
För sjukdomen Är psykiskt svår.
Då alla andra får en fin sommarbränna ser jag lika vinterblek ut som alltid.

Men så nu har vi köpt hus.
Jag spenderar mycket tid i trädgården, och detta år har vi belönats med solsken och värme.
Jag har fått mig en liten fin bränna!

Inte så att jag är solbrun, men mer än jag varit på de senaste 10 åren. Typ!

Jag är glad över min bränna.
Trots att jag hittat nya partier där jag verkar få vitiligo.

På en del ökar det snabbt, andra får bara små fläckar.
Jag hoppas jag blir den sistnämnda.

Nu har jag fläckar på ena handen, ena foten, ena ögonlocket. Och jag ser även att det märks tydligare kring munnen/halsen, även om lite smink gör att det inte går att ana.

Fläkarna på hand och fot är såpass små att andra säkert inte lägger märke till det.
Men eftersom jag vet att det betyder att det brukar öka så känns det trist att ha funnit dem...
Nu går jag och tittar hela tiden.
Det sitter hårt på psyket....

Men, jag tror ändå att jag vuxit såpass i min roll att jag klarar av att fortsätta mina dagar i solen.
Inte sola, det vill jag inte göra. Men röra mig i solen. Utan att bry mig om brännan.
Ju mer solbränd man blir desto mer syns självklart vitiligon.
Men skit samma. Det är inte roligt att få hudfläckar, men vad katten - sommarbrun var det längesen jag var=)

Trött...

Natten till i går var hemsk!

Jag gick och lade mig vid 22-tiden för att vara pigg och fräsch inför jobbintervjun morgonen efter.
det var 28 grader på övervåningen och jag kunde inte somna.
Vid 23 kom sonen in, och lade sig brevid mig. Han låg och vred och vände på sig.
Jag hade inte hjärta att bära tillbaka honom eftersom vi hade balkongen öppen i vårt rum, medans vi inte kan öppna hans fönster då det inte finns någon hasp (han kan ju klättara ut??!!).
Sedan en timme senare vaknade dottern och var otröstlig, även hon fick plats i vår säng.

Resten av natten hade jag svårt att överhuvudtaget somna in. Klibbigt och varmt, och två varma barn brevid som låg och vred och vände.

halv 7 ringde klockan, och det var bara att stiga upp och förbereda för allt.
Ringde dagis och kollade om det ens var möjligt att ha dem där hela dagen.
Jag fick ju samtalet om intervjun så sent på kvällen att dagis redan hunnit stänga.
Det var ok, och strax innan 8 gick och och lämnade dem. Sonen vart kinkig, han gillar inte när saker på morgonen inte sker i den takt det brukar.
jag fick skjuts in till tåget, och halv 9 tuffade det iväg. Ett byte, sedan vart jag framme i örebro.
jag var där redan halv 11, och eftersom intervjun var vid 13tiden så hade jag lite tid att bara ta det lugnt.

Jag tog en chansning åt vilket håll jag borde gå, och en halvtimme senare hade jag hittat dit. Ringde sedan min man och kartvisning hur jag hittar till lämplig matställe. MCD.
Det låg åt ett helt annat håll och ett tag var jag fundersam om jag ens skulle våga mig gå så långt.
Två timmar bör jag väll hitta tillbaka på, så jag strosade iväg. Åt en god hamburgare och traskade sedan runt i stan.
Jag verkar ha ett jädra lokalsinne för jag hittade lätt tillbaka till utgångspunkten.

Vid 13 satt jag så på intervjun. Den pågick under en timme och allt verkar ha gått bra. Jobbet ser ut att vara mitt, ska träffa chefen nästa vecka.... fast om sanningen ska fram är jag inte helt lockad av att åka till kgb varje dag, tur och retur mitt i sommaren är 2 timmar!

yeye ett jobb är ett jobb är ett jobb!
Det verkar som om min man får fira semestern ensam med barnen i år.

Efter intervjun ringde jag så min man och undrade om han kunde kolla fram tåg och buss tider.
Tåget missade jag precis, men en buss gick halvtimmen senare. Det lät bra.
Så jag gick tillbaka hela den streckan jag gått, och lyckades klura ut några genvägar. Jag är imponerad av mig själv!

Bussen hem gick långsamt. Varmt var det och trött var jag.
Väl hemma hämtades två barn på dagis, de allra sista att välja på. Tur det var mina egna!

Sedan kom mannen hem och vi bestämde att åka till stan. Där träffade vi S, L ochd eras H och A, och K och J och deras J. Jätte mysigt!
Efteråt blev vi sugna på sprit, och åkte hem till L och S för en helkväll. Jätte trevligt!

Men mamman var trött....
Fick en välförtjänt sovmorgon idag. Dock väcktes jag abrupt då mannen skrek på mig att vi måste åka till sjukan.
Sonen hade trampat på glas och fått sig ett rejält hack. Nyvaken som jag var bestämde jag att det fick duga med plåster. Det verkar ha gått bra. Men då å då börjar det blöda igen så vi får la se om vi måste in och tvätta och plåstra om...

Idag har vi grävt. Eller snarare förberett för grävning.
Vi inväntade en grävmaskin som på eftermiddagen meddelade att han kommer först i morgon bitti.

Vi ska lägga nya stenplattor kring huset. Nu ser det ut som hej kom och hjälp oss!

jubel

Förut när jag lagade mat ringde mobilen.
Funderade ett slag på att inte svara, då jag inte är så där jätte förtjust i att svara om nummret är okänt.
Men jag svarade.

Och i andra änden finns en brud som vill att jag kommer på anställningsintervju!
I MÖRA!
I ÖREBRO!!

Jobbet gället ett vikariat under sommaren till ett företag i kga. Inte jippie, direkt, då det är under perioden min man har semester och dagis är stängt. Men... jag vill jobba och pengar behövs.
Dessutom är jag väl en på åtminstone några som får komma på intervju, så jag ska inte ropa hej ännu!

Hur som helst, så har jag bokat tåg till 8.39 i morgon.
Har inte pratat med dagis ännu, hoppas det är ok med dem att barnen kommer tidigare och att jag hämtar senare.
Anställaren ringde liksom så sent.

Jag är framme i örebro strax efter 10.
Och intervjun är 13.
Och jag känner inte till staden.
Så vad ska jag göra alla väntande timmar?
och hur ska jag ta mig till och från allt???
Alldeles ensam....

Hem har jag inte vågat boka ngn biljett. Vet ju inte hur lång tid intervjun tar...

***

Efter samtalet och middagen tog jag och sonen cykeln till mormor på sjukhuset.
Hon skrivs ut i morgon.

Var bara där en timme, men det var mysigt.
Mamma visade att hon kan lyfta det tidigare förlamade benet!!!!

Jag vart alldeles paff! Och så jädra stolt!!!!

Armen finns dock inget liv i.
Finns möjlighet att gå så tror jag hon blir nöjd och glad, då spelar handen mindre roll.
Men bästa vore ju om hon kunde gå som vanligt och bära omkring på sina barnbarn=)


akuta problem

Jag börjar inse att jag har akuta problem.
Jag kan inte ta det lugnt!!!

Jag har alltid varit lugn som en filbunke.
Sedan fick jag barn. Och med barn lär man sig snabbt att ha många bollar i luften.
Man ska vika tvätt, diska, laga mat, bära gnällig unge och byta blöja på en annan. Och detta helst samtidigt.
Detta har jag lärt mig.
Jag har på kuppen blivit överstressad. Men ser ändå lika lugn ut som alltid. Och jag är kanske egentligen lugn också, men jag har kanske lite för många bollar i luften samtidigt.

Så har barnen äntligen börjat dagis. Jag som tyvärr inte fått arbete ännu, såg möjligheten i att 15 timmar i veckan bara vara jag. Bara vara Hunney. Och bara ta det lugnt.

Jag har inte tagit det lugnt en endaste timme.
Idag till exempel, har jag hunnit måla dörr, måla tak i dotterns rum, diska, tvätta, hänga tvätt, vika tvätt, rensa jord, platta till jord för grässådd. Och snart är det dags för dagens andra dusch.
Detta har jag gjort på två timmar, jag unnade mig internet första timmen.
2 timmar återstår innan hämtning. Och eftersom jag dör att trötthet tror jag jag ska öva på att ta det lugnt.

Ska fixa lite mat, sedan ska jag nog lägga mej ute med en god bok=)

sol vind o vatten

6 Juni.
En flaggans dag. Sveriges flaggas dag.

Min mormor dog denna dag för 12 år sedan!
12 år sedan jag träffade min allra bästaste mormor.
Då hon dog kändes det fint att alla flaggade.
Jag tyckte att alla flaggade för mormor.

Vi åkte till min pappa, barnens morfar idag.
Sommarstugan.

Så jädra härligt. Jag älskar den platsen mest på hela jorden tror jag.
Mitt allra heligaste=)

Jag planterade lite blommor.
Och så krattade jag lite i sanden. Herrans många kottar det blir från år till år.

Sonen lekte med vattensprutan. Och ville då å då visa oss andra.... vi blev dyblöta.

Väl hemma började mannen gräva. Vi ska lägga sten kring huset. Alla rabatter ska alltså bort.... buhubuhu
Själv tog jag tag i soptippen, á la toyota avensis.
Den var det länge sedan någon skurade i.
Tog bort allt löst, tvättade mattor, tvättade fönster, dammsög och tvättade bilen utvändigt.

"Dessvärre" kom två kompisar på besök under tiden. Sonens bästis och mannens bästis=)
Dessvärre, skrev jag eftersom jag själv inte var världens bästa värd.
Hade liksom velat hänga på och leka, om man säger så....
Men bilen blev iallafall skinande blank!

Sedan, när kompisarna åkt, började mannen gräva igen. Och jag började, av någon sjuk anledning, klippa gräsmattan. Vi har bara typ 700 m2 gräsmatta. Men vid gräsklippning är det inte så bara. Faktiskt dreta jobbigt!

Dottern, som mer än gärna äter jord (sand, stenar, pinnar, gräs. Rubbet) behövde saneras. För rättvisans skull fick även sonen ett rejält bad. Nu doftar de underbart gott, och är så där rena och fina som de är kvällen då de är nybadade. Gissar att ett nytt bad behövs i morgon vid 07snåret... ;-)

Efter det kom det svåra i att natta barn.
Började vid 21, och först en timme senare sov de båda. De har liksom vridit på dygnet. Svårt att sova när det är ljust och varmt... Dessutom så sov de hela vägen hem från sommarstugan, lite klantigt kanske..

Så fort de somnat så hamnade jag framför andra strykningen av näst sista dörren.
Ja, näst sista dörren på ovanvåningen alltså. Sen har jag 8-10 dörrar kvar... =(

Nu är jag dödens dödstrött och vet inte var jag ska ta vägen.

och JA, idag har jag fått en rejält T-bränna!

Ljuvligt

Idag var första dagen då båda barnen helt är inskolade på dagis.
De började 9 och slutade 14.
Och mamman fick således 5 timmar alldeles för sig själv!
Tjooohoooooooo!

Direkt efter dagis lämnandet tog jag cykeln in till stan.
Anmälde mig arbetslös på arbetsförmedlingen (gjorde det för ett par veckor sedan, men då jag skulle på intro fick E vattkoppor och jag kunde inte ta mig hemifrån och blev utspottad ur systemet. Fick göra om det idag). Gick sedan några varv på stan. Åkte hem. Skruvade i hop en dörr och målade en annan. Drog maskrosor. Läste några kapitel i en bok, satt med godis och saft i en solstol och bara njöt. Sökte lite jobb på nätet. Lämnade lite skrot på återvinningscentralen. Gick till posten. Vilade. Diskade. Tvättade.

Och tiden den bara rann iväg. Det var så jädra välbehövligt att få vara själv. Även om en del sysslor var tråkiga så vart de helt ok ändå - jag valde helt själv om och när jag ville göra dem.

När barnen hämtades från dagis satte vi oss som vanligt och åt frukt. Denna dag i trädgården dock.
Efter en stund inser mamman sommarhettan, och plockar fram poolen. Vattnet var iskallt, men barnen tyckte det var skoj att doppa fötterna och vattna blommorna. Där lekte de en bra stund. Ville inte alls gå in.
Jag fick tvinga in dem. För, trots att det var trist att lämna det fina vädret och poolen var det skönt att komma in i svalkan.

På nedervåningen är det nämligen behaglig svalka.
På övervåningen en finsk bastu....

Då pappan kommit hem och vi ätit middag bestämdes lite impulsivt att gå in till stan.
Barnen sattes i sina vagnar och vi promenerade in.
Satte oss på en uteservering och bara njöt.
Barnen höll sig vakna, men vid 21 tiden tappade mamman orken och vi for hem.
Barnen var pigga ända fram till 22snåret.
Trots att fönster och dörrar är öppna och de får sova i underkläder tror jag värmen är jobbig för dem... Här uppe är det varmt!

***

Nästa helg ska pappan på LAN.
Fråga mig inget om den saken, då bara forsar spydigheter ur mig ;-)

Hur som helst, funderar jag på hur jag och barnen ska fördriva tiden.

Tänkte ev att pappan kunde måla med spärrgrund innan han drar i väg på sin hel-helgs långa datanö..... just ja *förseglar munnen likt ett blixtlås*....

Gör han det, alltså målar spärrgrund, får nog jag och barnen sova hos pappa/morfar. Det stinker så förbaskat!
Kanske skulle till att ha lite fest annars? Hm....
barnen hänger ju på förståss, men de brukar tycka det är roligt. Och dessutom så är mamman mycket större än dem, och alltså hon som bestämmer. Mamman blir ju mannen i huset.... eller.... är det kanske sonen det...??

Hur som helst, så har jag lust att göra nått jag inte gör för jämnan. Och vad det än blir så blir det säkert bra!
lite wild and crazy liksom=)

Skoj

Sonen brukar komma med tomma händer och ge med något. Han talar oftast om vad han kommer med, i sina tomma händer. "Häääj mamma, fika!" Eller dylikt.

Idag kom han med sina tomma händer. Sträkte fram dem och jag tolkade det som att han ville att jag skulle ta något ur dem. Så jag tog detta något. Och stoppade det i munnen. Sonen tappade hakan, varpå jag fortsätter leken med att säga "ooooh vad gott E!". Han brister då oroligt ut i ett tjut och skriker "neeeeej mamma, inte äta posten! Falit!!"

Hahaha =)

***

I morse lämnade jag man och barn sovandes.
Innan tuppen var vaken.

Jag satte mej på cykeln och trampade iväg. Ganska exakt 20 minuter senare var jag på C-sjukhuset.
Det var dags för den årliga röntgen av min hypofys.

Ganska så otrevligt att rullas in i tunnan, med fast spännt huvud. Men eftersom jag gjort det tiotalet gånger känner jag mig numer ganska så rutinerad.

Det brukar vara ganska så många pauser, vilket är välbehövligt eftersom det är jobbigt, och efter en stund även gör ont. Men idag körde de på. Fick bara några sekunders vila. Å andra sidan så var det klart på bara en timme!
Fick dock något inkört i armen, som gör att kontrasterna blir bättre. Den kunde de inte ta ut direkt efter röntgen utan jag fick sitta kvar en kvart extra.
En kvart extra utan barn, men med en mama-tidning=)

***

Kom hem och tog sedan M på ryggen medan E fick knalla själv.
Tog bussen in till stan.
Tog bussen ut till öa.

Och träffade där K, M, F och T.
En jätte mysig dag!!

Sonen ville absolut inte gå hem. Gick inte ens att lura med "åka gul buss!".

och lilla nya T var precis hur söt som helst!
Och ja, liiiiite sugen blir man allt när man får se sådana små godingar.

Men nej. Några fler blir det inte än på många många år! ;-)
- om någonsin!

***

Flåt Stora E (och kanske snart stora M med) för vattkoppor.
Vi ville ju absolut inte smitta, ville ju bara leka juh....

Men vi bjuder på lek och fika som plåster på såren. När som helst!
Vi är ju faktiskt skyldiga.....


Åh! <3

Tänk.
Ibland blir dagarna så det rosa skimmrande, och fluffiga.
Alldeles alldeles underbara.
Och har man lite extra flyt, så infaller de dagarna när det är helg.
Hela familjen får njuta.

Den här helgen till exempel.
Har varit alldeles underbar.
Fast. Underbart är kort. Och i morgon är det måndag:(

I fredags hade vi lite familjemys. Hann med lite renovering, och spackling osv.
Jag skulle få min efterlängtade sovmorgon morgonen efter, och stannade därför uppe lite extra. Mysigt.
Sov till 10 på lördagen, balkongdörren var öppen och barnen lekte utanför stängd dörr.
Härligt.

Dagen började visserligen med tvätt och disk och städ.
Men det är helt ok när solen skiner och man mår gott.
Vi rensade lite i rabatter och byggde lite på sandlåda etc.

På eftermiddagen tog vi oss en tur in till stan. Alla affärer var stända.
Sonen beställde fika. Och på uteserveringen bestämde vi oss för att busa med några kompisar.

Hela vägen dit planerade vi, ändrade, lade till.
Det slutade med att vi fnittrandes hissade upp barnen mot deras vardagsrumsfönster.
Ja. Det tyckte vi var kul! *fniss*

Vi bjöd in dem på grillning och under tiden vi shoppade loss matvaror ringde jag upp en annan kompis och hennes kille. De var också sugna på lite grillning.
Tillsammans fick vi en underbar kväll. God mat och trevligt sällskap.

Jag hittade spritskåpet och drack kanske aningens lite väl för många drinkar.
Smällar man få ta, och en redig smäll fick jag också morgonen efter.
Det var A´s tur att få sovmorgon och således min tur att stiga upp.
Huvudet hängde lite på svaj, men jag klev upp och gjorde frukost och lekte bäst jag orkade.
Treo är schyssta grejjer det.

Sedan. Kring lunchtiden tog jag och sonen cykeln till M-skogen.
Där väntade Elliots tjej M och hennes mamma H.
I tre härliga timmar sprang de omkring. De åkte rutschkana. De gungade. De sprang. De (och vi) fikade. De tittade på kossor. De tittade på grisar och mammorna sprang tätt efter med kamerorna i högsta hugg.
Tur är så har båda mammorna samma intresse. Fota. Fota. Fota.
Förmodligen kommer vi sitta halva kvällen och utbyta bilder;-)

Vid tresnåret cyklade vi in mot stan där vi skulle möta upp pappan och syrran.
Och eftersom de bestämt fika med kompisar, var varken jag eller sonen sena att haka på.
Fika går alltid ned.

Sedan. På hemvägen. Somnade sonen. Klockan var lite väl för mycket.
När han vaknade var han piggelin. och är det fortfarande än.
Klockan är mycket med sina 21.30. Åtminstone för en tvååring.


Klapp på axeln

Idag klappar jag mig själv på axeln.
En redigt gossig klapp.
Åsså säger jag "Bra jobbat Hunney, idag har du varit duktig!"

Bullarna blev bra. Barnen tappade humöret någonstans mitt i bullbaket.
Men de ser okej ut och smakar som de ska. Sonen är överlycklig; "mamma, Ellot baka bulla smaka lite gott!"

Vi köpte oss pizza idag. Tyvärr kom den precis i läggningen och barnen verkligen älskar pizza.
Sonen skrek högt av förtjusning, och dottern åt gladeligen de få kanter hon tilldelades. Bara kanterna var mjölkfria;-)

Efter att de somnat började jag måla en dörr. Sedan spacklade jag hela dotterns rum. Därefter sökte jag länge efter takfärg, men det lilla jag fann verkade inte räcka. En anledning till att ge sig med renoveringen för denna dag.
Men så råkade jag få tag på kitt-tuben. Och jag fick sådan hiskelig lust att bara testa.

Fy fan, säger jag. Hur tråkigt var inte det då????

Har aldrig kittat fönster förut, men jag hade huvudet på skaft och misstänkte att det kunde bli kletigt.
Tog med mig engångs-plast-handskar. De kom väl till hands.

Det var tungt att kitta. Tuben var inte den enklaste mojäng jag stött på.
Frågade mannen om assistans - men han skulle precis ut och träffa kompis. Den rackaren!
Och jag kände inte för att ge mig, med ett halvt fönster färdigt. Så jag fortsatte trycka.
Och ju mer jag tryckte dessto bättre blev det. Fick liksom in snitsen.

Min pappa varnade mig att det var tungt jobb att renovera fönster.
Han verkar ha rätt. Som vanligt.

Men jag är ändå rätt nöjd. Har liksom gjort hela arbetet själv.
Nu ska kittet bara få torka några veckor- någon månad. Sedan ska jag måla med avslutningsfärgen. Som vi märkligt nog valt att måla om. Den bruna kulören tilltalade oss inte. Vi valde *trumsolo* Vit!

Däremot har vi inte valt om vi ska måla fönsterbläcket vitt eller grått.
Vad tror ni??

Förmodligen kommer hängrännorna, balkongen (om vi inte byter bort den helt) och vindskivorna gå i någon grå ton. Mitt förslag är stålgrått. Kanske är fint med grå fönstgerbläck då. Men å andra sidan är det kanske svårt att få exakta kulören då det är dags för nästa fönster-renovering.
Jag har en poäng där... kanske ska ta vitt ändå??

Yeye, det spörrs.

bakade solskyddsplagg!

Vilken underbar dag!

Lämnade barnen på dagis halv 10. Satt med under deras fruktstund. Sedan fick jag lov att gå hem. Och de skulle ringa om jag behövde rycka in, annars kunde jag hämta dem vid 14 tiden.

En kompis på en annan ö undrade om jag ville komma över. Men så långt vågade jag inte åka när jag hade jour. Men en tripp in till stan vågade jag mig på. Åt lunch med min man. Alldeles utan barn. Hur knepigt var inte det då??
"Ååååh A du skulle sett när M pussade hejdå." "H, hörde du när E skrek på dig i morse?"
- verkar som om vi glömt hur man gör när man pratar om annat än barn... ;-)
Men det var både mysigt och välbehövligt!

Blev dock en relativt kort lunch, var tillbaka här hemma innan timmen gått ut. Men då fortfarande ingen ringt bestämde jag mig för att göra nytta.
Satte fast nya dörrhandtag på min nyss målade dörr. Hängde upp den på sin gamla vanliga plats, tog ner en annan dörr och skruvade loss alla gamla beslag och målade den en första gång.
Tvättade och hängde två tvättar. Diskade. Städade. Och tog med handgräsklipparesaxen ut och jämnade till där stora gräsklipparen inte kom åt. Vi har en sån där som fräser, men den vågar inte jag sätta på. Så jag klippte för hand. I regnet.

Sedan satte jag mig vid datorn och tjattade med en kompis.
Ni vet, en sån där kompis som gör att man glömmer tiden. Tiden bara springer i väg.
Och det fick jag också göra sen. Hade totalt glömt bort tiden och...barnen....
Fick kuta till dagis och hämta upp. Kom med någon dålig ursäkt.... *skäms*

När vi kom hem gjorde vi som vi alltid gör vid den tiden. Fruktstund.
Och efter det kom mamman på den urusla idén om att baka. Korkat.
Men nu står degen på jäsning. Och förmodligen sonen med.

***

Just ja. Kan tipsa alla föräldrar om Lindex shoponlajn (och alla andra med såklart).
För barnen finns billiga solskyddskläder, o handlar man för över 300 får man hundra spänn i rabatt!
Solskyddskläderna kostade 199:- st, alltså 300 typ för båda!
Bra pris!

Fick hem dem idag. Jag är nöjd.
Läste dock lite på lappen som hängde med....

"Inga kemikalier" = BRA!
Solskyddet hänger i hop med badplaggets tygstruktur.
MEN, blir plagget blött tappar det en del av sin solskyddsfaktor.
SÅ. Då undrar jag, varför gör man BADKLÄDER med inbyggd SOLSKYDDSFAKTOR om SOLSKYDDSFAKTORN går till spillo om man BADAR????

Alltså. Dessa badkläder ska man använda om man inte tänkt bada!
Bra. Då vet jag. Lite snurrigt det där. En del vet jag använder sina badkläder när de badar....

hits