Lejonet morrar!

Jag sade inte ett ljud om att vinprovningen hamnade här hemma.
Jag var ändå inte hemma.

MEN VA FAN, när vuxna män röker.... HUR SVÅRT ÄR DET ATT PLOCKA BORT FIMPEN??????

Jag menar, röker man på torget. Gå två meter och släng den i askfimparen.
Eller, släng den på backen som 99 av alla 100 ändå gör.
För dagen efter går någon stackars betald snubbe och plockar upp dem.

Men, är man på någons privatamark. Vilka regler gäller då?

Av rent hyfs kan man ju kanske vara uppfinningsrik och ta...tja... vad vet jag... en tom ölburk kanske?
Inovativt.

***

Förra veckan städade jag i trädgården (innan jag blev sjuk). Jag plockade då upp 16 fimpar som låg fint utspridda över vår (inte så fina-) trädgård.
Då tänker jag så här..... Vem har missat att vi har små barn här i huset?
Nog för att gentlemännen som uppenbarligen var här på vinprovning inte vanligtvis hör till sällskap. Men ändå, har man inte hört det från någon så kanske man lägger märke till leksaker inne i huset. Och utanför.

***

I går bytte jag sängkläder. Hängde ut mina täcken på balkongen och upptäcker ytterligare 7 fimpar.
På balkongen.

Då tänker jag så här:
Smarta killar som faktiskt tänkt till lite!
Ni förstår de hade nämligen böjt sig ner, lyft upp den stora tunga stenen som jag placerat där (som dörruppehållare i nödfall) och lagt sina fimpar under eller väldigt nära typ i lä kring stenen.

Min andra tanke blir då.
Smarta killar, MEN. Varför inte bära med sig det dära ynka grammet in och slänga det där det ska slängas???
Istället för böja ryggen, och lyfta en stor sten?
Vilket var jobbigst för dem?

Uppenbarligen att slänga sina fimpjävlar!

GAAAAAAAAAAAAAAH!

knasboll

Igår bad min son mig att laga hans lokomotiv.
Han fick nämligen ett, till sin trä-tågbana, i julklapp.
Av någon sjuk anledning har vi helt glömt bort den...

Jag kikade lite på den och fann fyra små skruvar.
Nu i efterhand förstår jag varför den även var klistrad med två klistermärken tvärs över två delar.
Det fattade jag inte då.
Så jag skruvade loss de fyra skruvarna, drog bort de båda klistermärkena och ut kom - rubbet.
I små små delar, fördelade över hela bordet.

- "Dumma mamma, se du jodde nu!"

...ojdå....

Mamman ber pappan laga.
Sonen tittar andaktsfullt på sin far som lagar och lagar allt han kan.
Sedan tittar han argt på mig och säger:
"Du jodde så dumt mamma! Aldjig göja så igen. Föståj du??? Nu fåj du säjpa dig! Du måtte ju föstå den gåj söndej du göj så!"

- mamman skäms, och tittar ner i backen. Aldrig förr har hon fått en sådan utskällning...av en treåring....
Pappan tycker synd om mamman och säger till sonen "jo, men mamma försökte ju bara hjälpa dig. Hon ville ju vara snäll. Man får inte bli arg på någon som inte gjorde dumt med vilje. Mamma ville bara vara snäll".

- "jag vill aldjig att mamma göj så igen. Hoppas du föståj det, mamma!"

En halvtimme senare har pappan pillat tillbaka alla små detaljer och skruvat igen och dessutom funnit ut var batteriet skulle vara. Sonen blir överlycklig och ger pappan en kram med orden "åh pappa, du äj min bästa vän i hela joden". Sedan springer han iväg, stannar halvvägs och skriker "hejdå pappa, tack du laga tåget. Älksaj dig" Han vinkar frenetiskt till sin far och avslutar med att blänga argt på sin mor.
Jag var visst inte värd vatten ens....

stackars stackars oss!

I lördags hade vi en underbar kväll hos goda vänner. Inte ont anande.

På söndagen fick barnen hög feber och rejält hemsk hosta.
På måndagen fick mannen detsamma.

På tisdagen gick jag till jobbet, åkte sedan på en föreläsning (som var alldeles underbar, och som jag kommer berätta om när jag mår bättre). På vägen hem frös jag så jag höll på att gå under.
Väl hemma låg tempen på feber.

I natt hade jag 39.8
Jag frös så jag kräktes.

Sonen börjar tack o lov bli bättre. Han orkar leka lite. Men har fortfarande hemsk hosta och har lite feber.
Mannen börjar nog också bli bättre.
Dottern blir bara sämre. Nu är hon uppe i 39.8 hon med....
Och hon är medecinhatare...

Dottern har legat och sovit mest hela dagen. På mig.
Hon har inte orkat många knop.
Sonen har också varit lugn, men lekt lite med sina bilar.

Jag ringde jobbet idag och sjukanmälde sig.
Några timmar senare hade nyheten spritt sig till min chef, och hon ringde mig för att kolla läget.
Så himla gulligt!
Jag har sagt det förr, men säger det gärna igen - jag måste ha sveriges allra sötaste och mest omtänksamma chefer!
(visserligen snackade vi jobb också, men samtalet inleddes med några uppmuntrande ord)

Kors i taket!

- Jag har varit ledig Hela helgen!!!!

***

Igår gjorde jag superdupergod mat!

Råstekte "hyvlade" potatisbitar. Lade dem i en form.
Stekte på en filé.
Saltade o pepprade.
Lade filén på potatisen och schwusch in i ugnen där det fick bli färdigt av sig självt (passar mig som handen i handsken).

Gjorde ett vitlökssmör med persilja, som jag hade på filén de sista minutrarna.

Gjorde en vinegrett på vitlök, balsamicovinäger, muscovadosocker och nått mer som jag inte minns.
Öste över det över ett antal kvisttomater (med kvist kvar) och schwuschade in det i ugnen tillsammans med ovanstående. Fick vara i ugnen typ 10-20 minuter.

+ en sallad till.

Och det blev så jädra gott!
OCH jag hittade på allt själv! =)

***

Vi åkte runt och handlade en massa under lördagen. Mat mat mat. Boring boring boring.

På eftermiddagen var det dags för mannen att vinprova.
Han och ett gäng killar leker kännare och träffs lite då å då.
Snubbar som jag aldrig sett röken av visserligen, men jag tror nog de finns.

Barn och jag kände oss utanför och åkte hem till L, S, H och A.
En hel kväll med god god mat, gott gott sällskap och en helbra kväll framför både Singstar och Schlagern.
(förresten bröderna Röda kavajer är mina nya favoriter. Tippar dem som vinnare. Tror jag)

Kring 01 for vi hem. Barnen sov och brydde sig inte värst.

***
Mannen var märkligt nog bakis idag. Trodde inte man blev det av vinprovning, då jag trodde vinet spottades ut. Moahahahaha
Så fel man kan ha....

Familjen for till stan och strosade lite.
Sedan behövde båda barnen (!) sova och mannen med (!!) så de fick gå in medan jag påtade i trädgården/bombnedslaget.
Jag grävde grus. Jag trampade. Jag grävde jord och jag krattade. Fy katten vad jag slet!
Nu har jag nog säkert hunnit med... låt säga... 2 tjugondelar av jordhögen! WOW!

*deprimerande*

***

På kvällen fick barnen feber. De är varken förkylda (fick hosta idag) eller verkar sjuka. Men feber fick de. Kanske bara var av trötthet efter gårdagens sena lek? Hoppas det.
Som vanligt fick mannen/hypokondrikern också sjukkänslor och ligger nu däckad i soffan.

Hoppas nästan han är sjuk i morgon, för jag tänkte åka in till stan och träffa en kompis jag inte sett på 7 år!
Vi träffades på universitetet, á la psykologi, och har hållit kontakten sedan dess. Hon bor dock numer i USA.
Ska bli kul att ses, så vida inga sjuka barn får för sig att störa planerna!

Typiskt bra dag=)

Vi har haft en underbar dag!
(mamma och barn hade ledigt från jobb och dagis)

Först segade vi på morgonkvisten.
Åt frukost i godan ro. Lekte. Surfade.

Sedan tog vi en promenad till Ica.
Sonen hjälpte mig med egen kundvagn.
Han kikade (som alltid) på fiskarna och (som alltid) konstaterade han vem mamma fisken var och vem pappafisken var.
Mammafisken är blå, varför det är mammafisk vet jag ej.
Pappafisken är den där fula som alltid ligger på botten.
Idag fick jag svaret varför det var pappafisk.
"Titta däj äj pappafiksen. Han sovej alltid i soffan och tittaj på tv. Fiksen baja sovej och sovej som pappoj göj".
HAHAHAHAHA

Efter promenaden lagade vi mat. Hemgjorda köttbullar och mackisar.
Dottern somnade kort därefter. Mamman tittade på glamour och sonen lekte med sin röda fina bil.

Då dottern vaknade gick vi allesammans ut.
Barnen sprang runt runt runt huset. De åkte bobbycar, de krattade och de cyklade. De lekte en hel del i jordhögen också (varpå en overallstvätt blev tvunget sedan).
Mamman grävde sand, grävde jord, krattade och sopade. Donade och fixade i timtal.
Jordhögen minskades! Nu återstår ungefär fjorton femtondelar! Wow.
- Som en fis i rymden....

Sonen frös och bad om gröt. Så vi gick in och fixade mackor och varm oboy. =)

Så kom pappan och vi åkte till plantagen. Köpte gräsfrön, gödsel, häcksaxar och en massa annat strunt.
Vi mötte på D, M, H och V. Sonen vart så himla glad över att kompisen kom och lekte i en så tråkig affär.

Tillsammans med dem åkte vi sedan till IKEA. Handlade värmeljus och en stol.
Bara!

Slutligen for vi till Max och käkade hamburgare tillsammans med ovanstående.
Vid 20.30 for vi hemåt. Barnen somnade kring 21 och nu sitter jag här och laddar bilder.

Härligt!

bizznizz

Jag håller på att få ordning på idén om att starta ett företag.
Jag är på G nu!

Har fått tillåtelse att bygga om ett av rummen där nere till mitt kontor.
Jag tror på min idé, men jag tror att det är svårt att lyckas.
Min tanke blir således att göra nått jag tycker är kul, en seriös hobbyverksamhet kan man säga.

Nu spånar jag namn.
Och det var inte lätt.
Sökte på eniro, och alla med samma inriktning har bara torra namn.
Jag vill ha ett fyndigt.

Nytt inlägg

Igår åkte mannen till mariestad. För att sova på hotell. Ett hotell det visade sig att jag kunnat haka på till!
Katten också! Men han lovade att försöka kolla utifall vi kan låna hotellet en annan dag (hotellet ägs av ett företag han jobbar åt just nu) och lämna bort barnen en natt eller två till typ farmorn.
Åååh vad skönt det hade varit!!!!!!

Jag och barnen åkte till mitt jobb. Jag hade glömt vissa grejjer i mitt skåp, så barnen fick haka på.
Jag hade mutat sonen lite med att "nu när pappa inte är med måste du hjälpa mamma. Och är du jätte duktig får du en present".
Godis? undrade sonen.
- Ja, visst svarade mamma. Men säg då inget till pappa eftersom det är måndag. Men du får välja en grej, entra godis eller kanske en leksak. En bil?
- JAAAAAA, grön bil!

Barnen betedde sig på sitt bästa humör nästan hela tiden. Åtmintone den stora gjorde hjälteinsatser. Den lilla fick smärre utbrott mest hela tiden. Speciellt då i kassan, där jag "skäms" mest eftersom det är där jag jobbar. Mina barn ska ju se ut som helgon, och inte skrika så alla vänder sig om;-)
M sprang i från mig, hon slänge sig raklång på backen, hon gallskrek, hon drog av sig overallen och hon kastade grejjer. Och allt började vid kassalinjen....typiskt...

Efter all non-shoping gick vi till leksaksaffären.
Jag drog fram en 39kronors bil, modell liten. En treåring kan väll inte ha så höga krav tänkte jag.
- titta E, vilken fin bil! Den tar vi va?
- Nej mamma, den så liten. E ha tooooooooj bil!
...och så plockade han fram den största de hade. Den för 799 riksdaler.
Så gott det gick försökte jag förklara att den var för dyr. E fick då ett ordentligt utbrott och jag försökte locka med att vi kunde gå till nästa affär, Ica Maxi, för att se om där fanns leksaker som inte kostade så mycket.

Efter en stund gick han med på det, i utbyte att vi skulle gå tillbaka till leksaksaffären och köpa bilen för 799:- om vi inte fann något bättre på Ica.
Jag hoppades innerligt att E inte hade allra bästa minnet med sig idag.

På ica plockade han fram det allra dyraste, om och om igen.
Tillslut hittade han ett piano för 99 kronor, det verkade ok. Tills han spelat alla trudelutter han kunde, á la bankbank och jag kände...att det räcker med det stora pianot vi har hemma.
Så jag lurade med honom för att kika efter bilar-dvdn. Och det fanns en kvar, och den valde han (bra pris, dessutom!)

Vi skyndade hem, för att upptäcka att tvn var trasig....

****

Jag har berättat för sonen om farfar i himlen. Farfar som bodde i "engald" och som pratade engelska.
Att engelska är ett språk som alla kan lära sig. Och att farfar säkert hade sagt I love you, till E och vad det betyder.

E fick stora ögon. Och i två timmars tid gick E runt "mamma, heter hus?"
- House
- Haos

- mamma heter bil?
- Car
- Kaaaaaj

- mamma heter gul bil?
- Yellow car
- lallo Kaj

- mamma heter Johan?
- han heter fortfarande johan
- Johan?

- mamma, heter bjandbilen? heter tojt hus? heter teflånen?
etc etc etc
Han var verkligen angelägen att lära sig, och trots öronskav tyckte jag det var riktigt roligt att han var så entusiastisk.

bakis...

Jag har aldrig varit så bakis som jag varit idag!

Jobbade heldag i går. Åt ganska dåligt sedan skulle vi ha fest med jobbet.
Jag drack lite hemma, och lite på vägen dit.
Sedan åt vi mat, fick champagne och ett valfritt glas av vin eller cider. Jag råkade gömma min cider, så jag fick ett glas vin också. Sedan blev det både fyror, sexor och cidrar.

Men så jäkla kul vi hade!

Slog några strikes på bowlingen, men det var mest tur.
En gång råkade jag tappa klotet bakåt, det säger en hel del....

Vi dansade och skojade och hade så jäkla kul!
Det är så himla bra folk som jag jobbar med så jag blir alldeles yr!
Vid midnatt så joinade gänget från avdelningen X.
Så då vart vi ännu fler på dansgolvet=)

Men så någon gång innan stängning kände jag att det fick vara nog.
Jag började gå hemåt.
En snubbe i fyrtioårsåldern ville följa mig hem.
Lyckligtvis hade jag några fungerande celler kvar.
Ringde min man som var gossig och hämtade mig.
Sedan somnade jag och sedan....

ja, jag har liksom kräkts halva dagen. Efter tolv somnade jag och sov till 17 tiden.
Mannen och barnen lämnade mig hemma ensam. Tack o lov!

Sedan när jag vaknade var jag både yr och hade en rejäl huvudvärk.
Mannen köpte med cola och strips, och efter det vart jag bättre.

Men..... klockan halv 10 på kvällen mår jag fortfarande inte bra.
Och jag funderar på om jag vågar komma tillbaka till jobbet.....

Hur som helst, detta var sista gången. Jag kommer aldrig mer dricka en droppe alkohol i hela mitt liv!
Fy fan säger jag!
(och OM jag råkar glömma vad jag säger nu, så ska jag iallafall hålla mig till en, max två glas. Och framför allt inte blanda så hejvilt som jag gjorde igår. I går hade jag så jäkla kul, men det var inte värt det idag....)

hits