dagens braiga dag

Idag har jag haft en bra dag!

- för utom i morse då jag ringde upp min man och skällde av mig lite.
"Vi komminuserar för lite" var mina ord. Bland andra.
Vad jag menade var att köper jag en korv, att laga mat med nästa dag, vore det ganska bra om mannen kunde tala om att korven åt de samma dag. Istället för att jag ska börja laga i ordning en korv, som inte längre finns.
Eller som att mannen ställer i från sig bilbarnstolar i hallen, ovanpå en vagn, med en sulky ovanpå. I våran lilla hall. Med en dörr stängd in till huset. Tänk vad bra om han kunde ha talat om det innan. Så att jag slapp slå näsan i dörren på morgonen när jag stressat fått på barna deras hatade overaller för att ta dem till dagis för att senare ta mig till jobbet. Tänk vad fint om jag hade kunnat planera in lite extratid, att bära bort de där otympliga sakerna som stod placerade på guds sämsta plats. I slussen.

Yeye, utöver det så var jag dessutom lite sur över att folk inte lägger tillbaka saker där de tog dem.
Typ sonens vantar och mössor skulle kunna läggas i...tja, sonens låda märkt med hans namn?
Och dotterns vantar och mösskor skulle kunna läggas i...tja... låt säga dotterns låda märkt med dotterns namn?
Det sparar mig en herrans massa tid på morgonen när jag är stressad att slippa leta runt alla skymslen och vrår, under alla matbord och i alla toaletter (får barnen tag på sina prylar hamnar gärna de mest otacksamma av saker i toaletten).

Men som sagt, yeye. Utöver det så var faktiskt dagen bra!

Första delen av dagen blev bra då jag raggade en kund till självscanningskassan.
Han blev störtnöjd när jag visade hur det gick till.
Han tackade för sig och sade att detta då rakt inte var sista gången.

Det blev jag glad över.

Sedan när samma kund, samma dag några timmar senare kommer tillbaka till samma mej med nya varor och börjar köpet med "ja du ser, nu är jag tillbaka. Det här var ju kul!"

Då blev jag också glad.

Och dagens fnitter fick jag då en kund skulle dra sitt kort och på min fråga egentligen skulle ha svarat "jag drog kortet för snabbt" istället svarade att "oj, jag var nog för snygg för det här".
Jag började fnittra och kunde inte ge mig (fnittrar högt nu med). Det var så illa att jag var tvungen att gå och städa lite. Men jag kunde ändå inte ge mig. När jag skulle berätta för min kollega brevid började jag gapskratta så hon också skrattade, fast hon fattade inte åt vad. Och egentligen var det ju inget speciellt förutom att jag gillade kommentaren "jag är nog för snygg för det här".

Och så fick jag lite jobb i går. Nytt jobb på samma arbetsplats.
Det är jag också glad över.

Och en annan kul grej var då jag hjälpte en kund vägen till kassorna.
Han valde då min kassa, och gick sedan in och hämtade mer varor och letade upp min nya kassa.
Löve that!

Och dagens sista braighet var att det stod godis inne i vårt vilorum.
Mmmmm

trostig

Förut gick vi till affären. Sonen gåendes, mamman dragandes på vagnen där dottern satt.
Sonen fick ett smärre utbrott i affären och mamman vart arg.
Sonen sätter händerna i höfterna och tittar på mig med arg blick och säger:
"mamma, du så tjostig!"

- Är jag trotsig tycker du????

- Ja, jag bli så ajj du så tjostig. Måtte fösstå, Ellot tje åj nu! Ellot bestämmej, Ellot äj tooooj och tajk. Ellot så ajj mamma måtte sluta tjostig! Sluta tjostig nu! NU säjje jag!"


Undrar vem som tog den andre i örsnibben. Egentligen.

Tisdag

Har varit ledig två hela dagar förra veckan. Tjooohoooo!
Visseligen försökte de få mig att jobba min första lediga dag, men då skulle jag till frissan, sen skulle mannen och jag ut på restaurang och äta en candle-light-dinner (vi firade åtta år den 21a jan) och sedan for vi iväg på kalas och kom hem 02. Sedan stod jag och vek tvätt en halvtimme-timme. Märkligt, jag vet. Jag var dessutom nykter. Märkligt det med. Att nyktert vika tvätt halv tre på en lördag natt.

På andra lediga dagen var mannen bakis och jag bannade honom länge och väl för att sumpa bort min lediga dag med familjen. Jag har ju liksom inte varit ledig en enda hel helg sedan november...
Men så vid 14tiden tog vi oss ut, åt hamburgare till barnens (och mannens) stora glädje. Sedan blev det fik hela dagen lång med goda vänner.
Efter det vart jag sugen på att åka hem till någon eller bjuda hem någon till oss, men vi vart för sega. Så vi kollade film och bara va. Lite trist, men ganska mysigt.

Nu är jag inne på min snart 3e arbetsdag av 8 i rad. Känns si så där.
Men jag jobbar ju bara halvdagar, så jag måste ju fylla ut min plånka med lediga tider. Inte bra, men jag måste.
Hade hellre önskat heldagar. Det är liksom lättare att tacka ja till extrapass så. Istället jobbar jag typ 4-5 timmar per dag. Så när helgen kommer känner jag mig tvungen att tacka ja till extrapass, fast jag egentligen inte orkar. Hade jag jobbat två heldagar, och haft 5 lediga dagar, hade jag mer än lätt kunnat tacka ja till åtminstone 3 extra!
jaja, man får inte alltid som man vill. Jag har iallafall fått fast 18 timmar i veckan, det är jag glad för!

I går fick vi besök av H, M och E innan jag skulle iväg och jobba.
Jätte trevligt som vanligt!

Avskedet var särskilt härligt, eftersom M ryckte mej i rocken och sade "kjam tack". Så kramades vi. Hon ryckte mig lite till och viskade "puss". Och vi pussades. Jag vart så himla glad!!!!

Sedan kom E, och M ville pussa honom med.
E vart lite blyg och böjde undan. M prickade rätt ändå, och ett par sekunder in i den sneda pussen insåg E att det var riktigt mysigt. Och han gav henne en riktig puss, men ögonen stängda. Sedan när de åkt tittade han på mig med sitt allra sötaste leende och sade "Jag så kjäj M"
- Kan tilläggas att E och M båda är tre år gamla och världens bästa kärlekspar. Från första stund utsedda från deras mödrar, men det verkade inte ha behövts. De dras till varandra ändå!

älskar

När jag kom hem från jobbet idag sprang sonen mej till mötes.
Mamman kramar om honom och säger "åh vad jag älskar dig!"
Sonen svarar "mmm, och jag älksaj pappa också!"


***

Pappan berättar att han sagt samma fras som mig tidgare under dagen.
Sonen sjöng då kärleksfullt ut att "älksaj pappa, å mamma, å mindi, å ludde, å hugu, å maja, å pilip, å hampus, å samoj, o mommoj och mojsaj.

Sedan var det tyst en stund...
Så kom en liten trudelutt till "ååååh Ellot älksaj alla. Å alla älksaj Ellot. Å Ellot älksaj alla å pappa å å mamma, å mindi, maja, å hugu, å ludde, å pilip, å hampus, å mommo, å samoj, och mojsaj.

snickisnacka

I går åkte pappan för att träna. Barnen var vakna och sonen blev lite ledsen att pappan åkte.
-pappa är min bästa vän....

Till svar sade jag att du (sonen) är pappas bästa vän också. Och min. Och att jag skulle säga till pappa att krama och pussa på dig när du ligger och sover och han har kommit hem.

- jag vill ha min pappa....

 Men älsklingen, vet du Du är min bästa vän också! Och jag älskar dig över allt annat!

- Jag äkslaj pappa och jag äkslaj mamma. Men mamma, du måtte föjstå Pappa ÄJ min bästa vän i helate väjden!

:-*

****

Nyss gick vi ned för att JAG skulle laga mat.
Sonen ville spela tvspel (julklapp från mamman och pappan).
Jag satte på tvn och sonen sade "du måtte sätta på tvvvn mamma!"
Det har jag redan gjort, svarade jag.

Då sade han "Mamma det är kolfjatt häj. Det ska lusa. Måtte tjucka igen. Och näj man haj tjuckt på toja knappen måtte man tjucka på denna så den lusej gjönt. SEN kan man pela!"

kocken

Min son är inte så matglad.
Men han älskar att vara med i köket.

Idag är jag ledig, och tänkte hitta på nått kul med barnen. Har inte kommit så långt ännu.
Dottern ligger och sover sen två timmar tillbaka (!).

Sonen och jag gick ned för att laga mat.
Men....
jag har jobbat så mkt att mathandlingen legat efter.
Vi hade ingenting.
En kort stund tänkte jag "jaja, vi får väll gå hungriga då".

men sen plockade jag fram vad huset hade att erbjuda;
potatis, mackaroner, köttfärs, bacon, lök, grädde, mjölk, beasås, smör och lite till.
Jag bad sonen välja vad vi skulle ha i maten.
Maten ansågs redan dålig som den var. inget verkade passa.

Sonen valde äpple, tomat, creme fraice, beasås, makaroner, lök och bacon.
Bakom allt jag ställt fram råkade en vitvinsflaska stå. Den valde han också.
Och... det puttrar just nu på spisen.
HAHAHAHA

Sonen skar äpplebitar och tomater, jag klippte lite bacon och skar lite lök. Det stektes på litegranna.
Sedan hade vi på vitvin, som fick koka i hop med beasåsen och creme fraichen.
Och vi hade kul!

Vi har smakat av och sonen gav högsta betyg!
Och faktiskt, helt tokigt smakar det inte.
Lite annorlunda bara=)

Nu återstår att se om sonens matintag förbättras då han valt råvaror själv och varit med och lagat i ordning den.

Om magen klarar sig så blir det snölek sedan efter maten. Eller "maten" kanske man ska säga.

***MAN TAFVER VAD MAN HAFVER***

blablablablabla

Jag har jobbat i 13 timmar idag.
Jag är lite trött.

De första 9 timmarna var lagda åt möte.
För alla nyanställda (vi som varit anställda allt från några veckor till ett halvår!).
När jag så skulle hem, kom en chef och bönade och bad att jag skulle stanna kvar till kl 20.00
20.50 lämnade jag jobbet.

Sjukt trött.
Men.
För det första så fjäskar jag för fast jobb=)
För det andra så får jag övertidsersättning  fram till 20.00
För det tredje får jag ännu mer övertidsersättning de sista 50 minutrarna.
För det fjärde ingår ju Ob-ersättningen.
- Det var skäl nog.

Tjooohooooo!

JA!
Lön för mödan!!!!
Jag fick fast jobb idag!!!! Wooohoooo

- fast, egentligen är wooohooo´et bara med små bokstäver.
Jag fick ett kontrakt på 18 h per vecka, till vecka 18.
Sedan kommer troligtvis ett nytt.

18 timmar är heller inget att hurra för. Men ok.
Jag fortsätter ju vara behovare övrig tid.
Lite lättare att planera dock´.

Höll på att få en tjänst på barnpassningen också.
Men den tackade jag nej till, till förmån för 11 extra timmar per vecka.
Barnpassningen var bara 7 h per vecka.
Men jag skrev upp mig som behovare även där.

Det rullar på! =)

***

Grattis stora E på 7 årsdagen!
Kramar från Ms

gott nytt!

Ja, så var det nytt år!
God fortsättning=)

Festen i går vart mycket lyckad!
Inget blod, men ganska mycket svett och faktiskt lite tårar också.

Jag vaknade i går med migrän...
Inte bra.
Tog det lugnt hela morgonen, tog ett bad och bara struntade i alla måsten.
Tänkte att det slutar i att jag får åka till mamma för att få vara ensam. Ville inte ställa in en så arbetad nyårsfest liksom.

Vid 12 snåret stod jag inte ut längre. Stressen smög på. jag gick ner och bakade och började med maten.
Mannen ringde en kompis pappa som är läkare och sade "Hunney har migrän. Vi behöver medecin och har ingen som kan skriva ut. Om du får se förpackningar och gamla recept, kan du då skriva ut?"
Och det gjorde han.
Jag fick två nässpraysmeduciner med imigran och den första gjorde susen redan inom en timme.
Jag var helt groggy, men lagade ändå färdigt maten.

Tillslut anläde folk efter folk efter folk.
Maten var lyckad (även om jag hade lyckats bättre med mindre migrän och mindre imigran i kroppen. Vissa smaker kunde definitivt varit bättre).
Men i det stora hela tror jag alla vart nöjda.

Förrätt;
Avokadobakelse med tomatvinegrätt och parmachips

Varmrätt;
Oxfilé och mandelpotatismos med tryffelolja och lisas godaste sås!

Efterrätt;
Cheescace, kolapaj, glass och fruktsallad.

Dryck;
en jävla massa sprit

Jag gick o lade mig strax innan tre.
Vid 5-6 var festen helt slut.
De som sov över och mannen fick sovmorgon. Alla barnen fick tvmorgon och mamma hunney fick städmorgon.
Jag gillar att städa efter kalas, så det gör mig inget.
Men just denna festen vart rätt så....ja, låt säga så här;
jag har redan diskat 4 diskmaskiner Fulla med disk. Jag har åtminstone en kvar.
Jag har fyllt en Stor IKEA kasse med tomflaskor.
Jag har fyllt tre (nästan fyra) skräppåsar.
Jag har tvättat en maskin med dukar.

Bord och stolar står kvar som innan, alltså lite huller om buller.
Och jag tänker nog inte bry mig på en stund heller.

***

Förövrigt valde jag och mannen en bra dag till bröllopsdag.
Det är ganska romantiskt med skumpa och raketer =)

Grattis mannen, på tvåårsdagen!
- och tack för det gulliga talet till mig.

hits