Gröt grötigare grötigast

Äntligen är dagen slut.
Fattas bara att orka gå och lägga mig.

Just nu sviker ögonlocken mig och jag känner att jag nästan måste nanna.
MEN.
Benen vill sig inte riktigt.
De liksom trivs bäst här. Uppkrupna lite vart som helst egentligen, bara de slipper rörelse.

Rörelse känns inte så värst bra.
Aj.
Det är nog dumt att röra sig, och därmed måste det vara dumt att nanna.
Jag går bet.

I morse fick jag ett par stålhätteskor (skydds-skor), tunga som bly.
När man väl gått några steg och fått upp farten var det knappt att man kunde stanna.
Man flög fram, oavsett om man ville eller inte.

Andra passet var i självscannings-kassan och där går man hela tiden.

VI har räknat ut (med stegräknare) att vi går minst 1.3 mil per dag.
I ett sketet varuhus!
Det blir rätt många steg det, kan jag upplysa om.
Hur många minns jag inte, men det känns som att det går att blanda i hop med diverse artikelnummer.
Typ 800.673.99.
Kanske?

***

Just ja.
Dagisregler är störiga!

Är jag arbetslös har jag/barnen 15 garantitimmar, då de får vara på dagis.
Bra för både mig och barn;
de får leka och jag får söka jobb.

Men nu råkar det vara så att jag fått en behovsanställning.

Arbetsförmedligen nöjer sig inte med det utan vill att jag söker vidare.
Jag nöjer mig inte med det, utan vill ha fast tjänst och vill därmed söka mig vidare.

När jag jobbar är det inga problem att ha barnen på dagis.
Fast, jag måste uppskatta ungefär hur många timmar det blir per vecka.

Hur katten gör jag det?
Förra veckan jobbade jag inget.
Denna veckan jobbar jag häcken av mig.

Låt säga att jag uppskattar att jag kanske har möjlighet att eventuellt få jobba ungefärligen nästan en hel fyrtiotimmarsvecka. För enkelhetens skull, kan vi säga att jag jobbar 35 timmar.
Jag skriver på daigschemat 35 timmar.
Inte bra om jag jobbar mer! BANNE MEJ isåfall!!!! (fick nyss ett sådant brev, så banne mig!)

Däremot, om jag kanske inte jobbar ens i närheten av 35 timmar, så får jag ändå betala för 35 timmar* 2barn.
Jag kanske jobbar 10 timmar = 35 timmar* 2barn.

Så, då kom frågan om jag har skrivit upp 35 timmar (elle 20 eller vad fan som helst) och inte jobbar alls. Har jag då rätt att ha barnen på dagis ändå?
Nepp.
Inte ens de garanterade 15 timmar jag har när jag är arbetslös?
Nepp.
Så jag betalar för 35 och kanske inte jobbar och kastar därmed pengar i sjön då barnen inte får gå på dagis.

Men då förstår jag så här förstår du, att 15 garantitimmar är för att föräldern ska kunna söka jobb.
JA men DAAAAAAAAAAAA

Min fråga gällde ju för fanken "om jag inte jobbar 35 timmar, vill jag ha ut mina femton timmar för att barnen ska få leka med sina kompisar, behålla sin dagisrutin OCH framför allt för att låta mamman i lugn och ro söka jobb".
Ja, men det är inga problem sörru, jag kan nämligen lämna barnen om jag ska på en anställningsintervju!
Jo men så bra då, men hur kommer jag på en sådan om jag inte hinner i lugn och ro söka jobb och skriva CV????

Me fattar nada....

åxå najs

Att jobba morgon var riktigt najs!

att kliva upp 4.30 var väll förståss ingen hit, men ändå skönt.
Resten av familjen sov, och jag gjorde mina morgonsysslor i lugn och ro.
Riktigt mysigt.

Klockan 6 var jag på plats, och vi körde så svetten lackade.
Eller rann.
Eller flödade.

VP var skitkul, och jag är nog den enda i hela världen som tycker det.
Det var musik på, och var och en jobbade med sitt.
Passade mig som handen i handsken.

När jag gick sade jag att jag hoppas få jobba mer vp och "han" sade då att det gått riktigt bra.
Så vi ses nog snart igen=)

***

Nu har barnet, den ena, ätit mat och somnat.
Medan den andra som vanligt matvägrat och sovvägrat (men till slut surrendrat på vilofronten)

Om en halvtimme skall de båda väckas.
Och förmodligen en är hungrig och vrångsur, medan den andra bara är vrångsur.
För att deras sömn blivit störd.

Därefter skall de till dagis, och efter det skall jag åka buss till jobbet.
Men eftersom jag fick bilen idag, valde jag att försöka sova lite då och åka lite senare.

Slutar andra passet 20.30 och DET blir tungt det.....

najs

Gud så snygg jag blev i mina nya glasögon!
En helt annan människa=)
Najs!
Supernajs!

- eller en smula åt det hållet iallafall.
Jag ser iallafall bra ut, även om jag kunde se bättre ut.
Om ni fattar...

***

De ringde från jobbet förut.
Igen.

-"Har T redan ringt dig?"
-"Ja, jag ska jobba då å då å då".
- "Ah, synd. Då gissar jag att du inte orkar jobba på en annan avdelning en stund?"
(hjärtklappning, ny avdelning?)
- "Jorrå, klart jag orkar! Vilka tider gäller det?"

Efter lite diskuterande tyckte hon jag skulle tacka nej till två av tiderna.
Annars skulle jag jobba 6-10 och 12-18. samma dag.

Så jag tog bara ett av hennes pass.
Det blir i morgon.
Så kl 6-10 jobbar jag med VP, och sedan klockan 15.45 till 20.30 jobbar jag i kassan.
Tungt.
Men kul, att äntligen få komma in på en annan avdelning!

Och till saken hör att det blir roligare och roligare i kassan ju mer jag kan.
Men det är fortfarande inte min typ av jobb och 8 timmar känns som 16.
Men skulle jag kunna gå VP-pass 6-10 och sedan jobba fyra timmar i kassan skulle jag vara super nöjd!

Känner mig riktigt peppad för i morgon=)

OCH det ÄR kul att de ringer moi så mkt!

***

Lånade svärmors moppe förut.
SÅ HIMLA KUL!

Första gången jag körde och det var apförbannatdretakul!

Hade tänkt låna den i morgon, till mitt tidiga pass.
Men det är fel på batterierna, så man måste kickstarta, och jag var visst inte så bra på att kicka och starta....

Tar nog bilen så får mannen ta moppen.
Men sen måste vi byta batterier, och jag tror minsann att moppen gärna får byta ägare också.
Så kul var det!

Jag blev som den femtonåring jag aldrig var!

suck

Suck.
Idag är jag som vanligt ovanligt trött....

Kanske håller jag på att bli sjuk?
Nääääääää, det har jag inte tid med!

Säkert för att jag jobbade under helgen.
Att jobba två dagar i sig är inte särskilt tungt.
Men att jobba två dagar, som råkar vara löningens första lördag och söndag - det är tungt!

***

Nu ringde precis chefen och undrade om jag kunde jobba tis-fre och det kan jag väll...
Han undrade om jag kunde komma in med direkten, men det sade jag blir för tajt.
Fast det är egentligen inte anledningen....
Jag har huvudvärk och är dundertrött.
alltså som vanligt ovanligt trött....
Suck.

svettigt värre...

I går unnande jag och mannen oss en utekväll.
Farmorn lånades in som barnvakt medan vi gick till biljard nian och åt mat och spelade biljard med några goda vänner. Sedan gick vi till koriander, där jag vann 200 spänn (vann egentligen mer, men spelade bort lite också. Satsade från början fem kronor!) på en sån där rör-vid-skärmen-och låt-raderna-snurra-och-vinn-vid-tre-lika- mackapär. Typ.

Kvällen avslutades (för min del nyktert, eftersom jag skulle jobba idag) på McD där jag intog ett stycke kladdkaka vid midnatt. Sedan skjutsade jag svärmor hem, då jag väl var hemma damp jag ner i sängen och tvärslocknade. Inte.

Fick sovmorgon, trots att mannen var bakis. Jag måste vara utvilad då jag jobbar. Särskilt med tanke på att det är löningshelg. Gaaaaaah

Första timmen (12-13) delade jag ut flyers. Låter inte så värst men den timmen tjänade jag 200 spänn. Ungefär en krona per flyer, alltså.
Sedan stod jag i kassan till tjugo över tre, sedan fick jag tjugominuters rast. Lunchen var sedan länge bortplockad, och kvar fanns en torr macka. Jag var skakis, eftersom jag inte ätit något, mackan lindrade bara en hundradel av skakerierna.
Därefter jobbade jag vidare till halv 6. Och sedan krängde jag flyers igen.

Sedan kom en kille och bad mig stanna kvar en timme till.
Jag sade då att jag från klockan 12 till klockan 18 fått en tjugominuters rast, att jag inte ätit på hela dagen och att huvet var alldeles grötigt och att hela jag var alldeles skakis. Jag bad honom kolla ifall någon annan kunde jobba. Det kunde ingen. Så jag sade " får jag en rast, så jag kan stoppa i mig något litet så är det klart jag ställer upp".

Halv 8 var jag hemma, utsvulten och svimfärdig.

Tydligen ska jag jobba i morgon igen.

Ps, löningshelg är svettiga!

Kiss

Sonen valde att sluta med blöja för någon vecka sedan.
Han har vägrat blöja.
På dagis trär de på honom dock.

Idag kom ett bakslag....
Han kissade i sängen.
I går kväll klädde han nämligen på sig en sån där babypyamas, som syrran har.
En i större storlek som vi ärvt, men aldrig använt.
Sonen tyckte det var kul att se ut som systeryster.
Men i morse kunde han inte öppna knapparna....

Han låg i min (!) säng och klagade över att han var blöt och att jamasen satt fast.
Han tyckte det var urtrist, det märktes.

Alla andra nätter har han sovit utan (en veckas tid ungefär) och varje morgon skriker han att "kiss kommej kiss kommej kiss kommej snajt!" och springer på pottan.
Det gjorde han i morse med, enda skillnaden var "kiss kommej kiss kommej kiss....haj jedan kommit "....

Idag har han velat ha blöja hela dagen. Stackaren....

***

Ps, jag har fuskat lite med blöjan utan sonens vetskap.

Här om dagen när jag skulle till optikern och barnen skulle ha barnvakt och jag visste att sonen Inte skulle kissa på annat sätt än i brallan. Så jag klippte sönder en blöja, visade den för sonen och talade om att det var en rumpvärmare. Den accepterade han, medans han vägrade blöja.
hahaha, man blir så smart som man gör sig;-)

Tjolahej!

Idag var det fotografering på dagis.
Så dottern fick en klänning och sonen fick en skjorta. På sig.
Och så fina de tyckte de var!
=)

Under tiden de var på dagis, åkte jag till stan för att vara med på arbetsförmedligens "du måste söka det här jobbet!"
Tydligen har vi många arbetslösa i länet, för kön var lång. Och jag var ändå där tidigt på dagen.

När jag fick brevet så kände jag...äh, vad katten ska jag dit och göra?
Men så såg jag vad det gällde och vem det gällde och jag sken upp som en sol!
Klockrent!

Man tar alla sina chanser att träffa sina nära och kära, och idag ville ödet och arbetsförmedligen att vi skulle få en kortis. Så vi hejjade, jag skrev upp mitt namn, småpratade lite kort och lite tyst, och sade hejdå.
Besvikelsen var enorm!
Jag hade hoppats på att bli indragen i ett rum, utan fönster och med stängda dörrar.
Där inne skulle jag öppna rockärmen och plocka fram GI-fika, lite kaffe och annat gott.

Mötet var över på ungefär 3 röda.

Väl hemma började jag med det jag alltid gjort under min mammalediga tid.
Städa, tvätta X antal tvättar, diska och laga mat. Lite surf hann jag också innan monstren gjorde entré.

Deras fina klädsel var nu nedsmetad med dagens tomatsås.
Najs.

Barnen somnade på stört efter att vi kommit hem, men de sov inte särskilt länge.
Så vi gick ut och krattade, klippte grenar och fejjade. Typ.
Jätte kul att göra sådant när trädgården ser ut som....hiroshima...

Efter middagen åkte vi till mitt jobb för att handla.
Först tyckte jag det kändes "inte så där jätte kul".
Men sedan då kollegorna började hejja kändes det skoj.
Sonen hade jätte kul.

Då vi stod vid kassorna ringde chefen och undrade om jag kunde jobba under helgen.
Jag ska jobba på lördag, och bara gudarna vet om jag hade vett att bara ta lördag.
Vet inte, har jag otur råkade jag tacka ja till söndag med.
Jag har ingen aning faktiskt.
Pinsamt.
Men jag trodde att jag först sade ja till söndag (som hade bättre arbetstider), men så övertalade chefen mig att ta lördag (och då gav han mig mer passande tider, mot hans första förslag som inte var toppen alls). Så jag tackade ja till lördagen, men vet ej om han strök söndagen.
Huuuu
På lördag ska jag iaf dela ut flyers en del av dagen och stå i kassan andra.
Löningshelg skrämmer mig lite, men det känns faktiskt helt ok att dela ut flyers med 100 % ob=) Me like!

Sonen fick blippa alla varor i självscanningskassan, och det tyckte han var hur kul som helst!
Mannen berättade att han varit förtjust i kassörskan för flera år sedan, och jag sade att det tänker jag berätta för henne! hahaha

Rätt val!

Tack för hjälpen!
Tyvärr hann jag redan välja mig två par, som dyker upp en en vecka ungefär!

Den som kännt mig längst kände mig också bäst!
Jag tänkte välja båda förslagen, men valde bort det ena och ändrade färg på det andra.

Istället tog jag en plast båge som ser helcrazy ut!
Fast snyggt samtidigt. Dock är det nog Inget jag tar på mig till jobbet direkt.
- om jag inte har turen att få ett kontorsjobb där ingen bryr sig om jag har partybrillorna på=)

Det ena paret som jag tänkt välja men som jag sedan valde bort, valde jag bort för att jag haft sådana i fem år.
Jag älskar dom! Så beslutet var svårt.
Jag bestämde mig istället för att vara lite WILD!
Lite färgglad typ. Nästan.

***

Mannen var med och valde bågarna.
Vi har alltid haft oerhört skillda smaker. säkert därför vi passar ihop.
Han gav mig bågar som jag ratade direkt, han tyckte att jag skulle våga. Medan jag förklarade mig med att jag faktiskt är så tråkig som jag vill se ut;-) Casual liksom. Enkel.
Det blev ett mellanting.

Allt klär en skönhet!

- Vilket gör det hemskt svårt för mig att hitta ett par som faktiskt passar!

Jag behöver din hjälp!

Idag ska jag beställa mig ett eller kanske två par (två för en) glasögon.
Men, har jag inte bestämt mig så kanske jag lånar med mig några nya.
Det är bara det att mina gamla, dåliga och trasiga, gick sönder en gång till i går hos optikern.
Nu har de skruvat dit en annan båge, på min vänstra sida. Så glasögonen ser rätt så knepiga ut....

Hjälp mig!!!!!

Nummer 6 ?

Nummer 6 ?

Nummer 5 ?

Nummer 5 ?

Nummer 4 ?

Nummer 4 ?

nummer 3 ?

nummer 3 ?

nummer 2 ?

nummer 2 ?

nummer 1 ?

nummer 1 ?

Dagens dåliga...

Dagens dåliga...

Tur!

Jag är en lyckligt lottad person.
Jag har lyckats haffa de bästa av vänner!
Jag måste säga att jag har Tur!

Mina vänner skiljer sig från varann. Men är ändå lika.
En sak har de ändå gemensamt; De är mina favvosar allihopa!

Ikväll när jag lägger mig ska jag tänka att jag har världens bästa familj OCH världens bästa vänner!

***

Lyckades ragga barnvakt i sista sekund.
En av de där ovanstånde ställde upp.
En sten föll från mina axlar och jag tackar, bockar och niger.
Hade liksom inte lust att boka om optikertiden en gång till....

Så. Nu sitter jag här med 5-6 par glasögon och kan Inte bestämma mig.
Har tills i morgon på mig....

?Jasså?

Jag har haft ledvärk ett tag. Sen typ ett år tillbaka.
Det är inte så värst jobbigt, det känns liksom bara.
Ett tag hade jag svårt att gå. Men det har lagt sig.

Men det som stör är att det aldrig verkar bli riktigt bra.

Så jag kontaktade familjeläkaren på vårdcentralen.
Han skickade frågan vidare till centralsjukhuset och där konstaterades att:
"Värken beror troligtvis på överörlighet i lederna, men kan också sannolikt bero på diabetesen där det är vanligt med värk i leder....etc....bla...bla...bla".

Jaha, tänkte jag då.
Diabetesen?
DIABETESEN???

Någon har isåfall glömt informera mig.....

Var har de fått diabetes ifrån?
Verkar det så på mina prover?
Verkar det också som att jag vet?
?
Eller har det bara blivit ett missförstånd?

Det som rör sig i skallen är nu att Diabetes är en auto immun sjukdom.
Och som jag redan berättat så har jag redan en autoimmun sjukdom, Vitiligo, så jag kan räkna med att få en eller flera andra i samma kategori.

Ska ringa vårdcentralen i morgon och fråga var katten de fått Diabetes att göra i mitt sammanhang...

***

I morgon ska jag till optikern.
Om jag lyckas ragga barnvakt....

bibblan

Jag och barnen brukar åka till bibblan titt som tätt och låna böcker.
De om afsoms (alfons) är mest populära.

På bibblan brukar vi fika. Det är både en regel och en tradition. Enligt sonen iallfall.
Han skall alltid ha glass, och ju längre in på hösten vi kommer desto mer huttrar han att glassen är kall.

När vi satt där som bäst kläckte sonen "titta mamma, nu gåj tanten". Sedan är han tyst en stund, kikar runt lite och säger "oj så många tantej det äj häj mamma. En tant, tå tant sex tant och älla tant" samtidigt som han pekar på alla tanter som går förbi. Han var inte direkt diskret i sitt språk heller, åtminstone pratade han inte så tyst som man bör göra på bibliotek. Alla runt omkring var väldigt tysta däremot, så han hördes. Väl!

Sedan råkade vi hamn på HM.
Det första som mötte oss efter hissen var spindelmannen.
Eftersom sonen snart fyller år bestämde jag mig att plocka med lite spindelmannen.
Jag köpte en liten väska, ett litet svettarmband, ett par tofflor.
Sonen blev ofantligt överlycklig och började krama alla tröjor och byxor han fick se där inne.
Han fnittrade lyckligt och skrek "ååååh mamma så fina klädej! Ellot ha dom!"

Sedan försvann han ur sikte.
Men en kort stund senare här jag en välbekant röst som skriker högt och mycket tydligt: " Mamma, vaaaaj ääääääj du???? Kom fjam mamma, Ellot haj bajsat!".
Sedan stapplar han fram, med benen brett isär (han har ju ingen blöja längre. oftast).
För varje kotte som går förbi berättar han att han bajsat och att det är äckligt.

Väl hemma kryper han och jag upp i soffan och läser alfons. Han kramar sedan om mig och säger "du och jag mamma. Duuuuu och jaaaaaag".

Underbara unge!

18oktober

Sonen satte sig på skrollandockan.
Dockan sade då "jag vill ha en lillasyster".
Sonen skrek då med fasan i rösten "NEEEEEEEJ, INGEN LILLASYSTER!!!!"
- Så. Nu vet vi det. Om vi någon gång skulle börja fundera i de banorna;-)

***

Jag är så himla nöjd att jag löst en matfråga.

Dottern äter med god lust, och de syns på henne också. Iallafall om man jämför henne med sonen.
Sonen äter knappast alls, precis som sin far.
Och det syns på honom också.
Det gör mig orolig, fast att hans kurva på bvc ser helt normal ut för honom.
Han behöver något att ta av, dagen då han blir sjuk i typ magsjuka.
Dottern behöver också en del. Men hon äter iallafall.

Jag har klurat och klurat på hur vi ska göra.
Hittills får han gå ifrån bordet när han har lust. Vi tvingar inte i honom maten.
tallriken får stå kvar på bordet tills han blir hungrig. Men då får han äta kalla rester, och har heller inget sällskap.
Tanken är att han ska lära sig.
Men, när han blir hungrig äter han sina kalla rester med god aptit.
Vi har nog inte hittat rätt mattider för honom helt enkelt.

Av den anledningen att han inget äter har jag tagit bort kvällsvällingen. För dem båda.
Låter kanske märkligt, men vet sonen om att han får sitt älskade "mmmm" så behöver han ju inget äta innan.
Så, det har jag tagit bort.

Hur som helst.
En gåta har jag löst.
Jag har märkt att sonen verkar ha ganska god aptit på morgonen.
Han börjar redan klockan sex. Möngös mamma, möngös. Han ber om smörgås.
Men jag gör ingen frukost åt honom. Klockan sju, typ, säger han med bestämd röst "fix möngös mamma, fix möngös". Men, jag fixar ingen frukost då heller.
Klockan 8 fixar jag den. Då är han hungrig.

Till det har jag lagt till gröt.
Vi har brukat äta bara smörgåsar förut.
Men nu har jag insett att han älskar gröt.
Den senaste veckan, sedan jag införde detta, har han ätit 3-4 stora portioner med gröt (mannagryn eller havregryn) OCH 3 stora smörgåsar med leverpastej eller kalles randiga med banan (var tvungen att köpa den, för det lät så...Inte gott. Men barnen älskar den!)

Dottern äter också mycket bättre, trots att hon redan ätit med god aptit.
Hon äter två-tre stora portioner med gröt och en stor smörgås.

I morse åt vi turkisk yoghurt istället för gröt. Blandade ut den med...sylt....lite grann.
Och sonen vart stormförtjust. Han åt fyra portioner och slickade dessutom tallriken.
Hahaha.
Turkisk yoghurt innehåller ganska mycket fett, det skadar inte!
=)

Jag är så nöjd så nöjd.

Det enda tråkiga är att det tar en timme för sonen att äta färdigt.
Vi måste börja tidigare med alla morgonsysslor, som får oss iväg till dagis helt enkelt.
Men det är det värt.Väldigt värt!

AJ!

Av någon sjuk anledning tackade jag alltså Ja till att jobba i tio dagar i sträck.
Med sömnpaus där emellan.
Och lite resetid.

Jag har nu insett att de 100% i OBtillägg är väl befogade.

Hela veckan har jag jobbat till 21 typ. Då har jag 70% påslag i tre timmar.

Men under helgerna är det alltså 100% och jag har alltid undrat varför.
Nu vet jag.

Herreguuuuuuuuud vad folk handlar!
Har de inget bättre för sig?!?!?!
;-)

Vi trodde i dag att det skulle bli en lugn lördag.
Vädret var strålande och det brukar betyda (o)tur för handelsföretagen.

Men, någonting hände och folk verkade få en ohygglig lust att handla.

Rookie som jag är kände jag mig lite stressad.
Eller lite?
Menar jag kände mej väldigt stressad!

Jag var avbytare idag, vilket innebär att jag ser till att alla får rast.
Tar min kassa och kopplar in i en kassa, för 20 minuter, loggar ut, tar min kassa och går till nästa kassör för att byta av 20 minuter etc.
Väldigt mycket spring.
Ont som f*n i benen, och jag ska jobba sönd, mån, tis, ons, tors, fre.
Shit alltså, hur ska benen palla.

Morgondagen skrämmer mig!
En söndag måste vara en mer köpgalen dag än lördag.....

***

Nu har jag tagit ett långt bad, mina fötter har masserats.
Lika stel för det är jag, men gladast blir nog plånkan.

trötter

I går tyckte jag barnen var lite väl snoriga.
Så under tiden vi låg kvar i sängen ringde jag dagis och sade att de får stanna hemma.
Jag hade ju ändå inget annat för mig.

Sedan gick vi upp. Åt frukost á la gröt och mackor.
Strax därefter ringde Chefen. Kan du jobba om en timme drygt?

Oj..... ja, ska bara ringa och ragga barnvakt blev mitt svar.
Farmor ställde upp och inom en halvtimme var hon på plats, jag hade hunnit duscha och trä på mig vad sonen anser vara mina fulaste kläder.

Mellan 11.45 och 21 i går jobbade jag.
Tungt pass.
Jag hade migränkänningar och var dödens dödstrött.
Ett tungt jobb, man står upp hela tiden. Och låtsas hela tiden vara glad...

Men det gick bra.
Kom hem 22 och somnade på stört.
Vaknade visserligen fem, av någon sjuk anledning.
Fortfarande huvudvärk.

Idag är jag ledig och ska försöka vila upp mig så gott det går.
Det behövs för sedan jobbar jag tio dagar.
I rad!

Hudläkaren

I dag har jag varit hos hudläkaren.

Vi pratade om mitt vitiligo, vita fläckar i huden.

Hon berättade en hel del intressanta saker som jag inte visste om.

Vitiligo är en autoimmun sjukdom, och hon menade på att autoimmuna sjukdomar ofta är ett tecken på en annan sjukdom som kan komma senare i livet. Det kan vara allt från sköldkörtel eller diabetes etc.
Jag ska med jämna mellanrum kräva att gå igenom prover för att se att den inte utvecklats vidare till något annat...

Anledningen till att jag inte går upp i vikt kan vara vad jag redan trott. Det kan vara Celiaki, gluten intolerans, eftersom det också är en autoimmun sjukdom.

Jag kan räkna med att sjukdomen sprids och att jag troligtvis får andra a-u sjukdomar längre fram=(
Yeye, den dagen den sorgen.

Jag är ändå, trots ganska dåliga nyheter, väldigt glad att jag gick dit och ställde mina frågor.
I nu läget har jag ju inte särskilt många fläckar, men visste jag inte bättre hade jag ju aldrig kollat upp sjukdomar som Kan hänga i hop.

Hon trodde att anledningen att jag ser såpass bra ut nu (tackar tackar, haha) är att jag varit gravid. Hon menade på att det kanske är bra för min kropp att vara gravid. Mitt svar på det var "synd. Jag har då rakt inte tänkt ställa till det mer) Nej du, någon måtta får det vara! ;-)

Stress kan också göra att fläckarna ökar.

Hon ville att jag skulle vara vaksam om jag är trött.
Jag är ständigt trött, svarade jag.
Hon skrattade och sade "ja, men jag tänkte på en trötthet som Inte hör i hop med småbarn!".
Hahahaha

***

Läkaren var ganska kul.
Hon kallade in ytterligare en läkare för att få hans åsikt.
Han kom in och gnuggade sina händer och sade "ursäkta att jag luktar sprit".

Hon sade då "ja alltså, han luktar sprit på händerna. Inte i munnen!".

HAHAHAHAHA

blod

Sonen bajsade blod förut. Hela kallingen full.....

Jag ringde sjukvårdsupplysningen, och hon talade om att så ska det Inte vara. Fortsätter det ska vi åka in akut!
MEN, troligtvis är det pga att jag gav honom en iprensupp förut. Han hade "ont i jumpan" hela dagen efter det, och bajsade löst ett par gånger.

gav honom suppen 13.00 och blodet kom strax innan 19. Så, lite sen effekt bara...

Vanligtvis får han alvedon, så det kanske var så enkelt att han inte tålde något ämne i ipren...

Orolig blir man hur som helst.

Förberedelse

Min son behöver rutiner och han behöver förberedelse på vad vi ska göra inom kort.
"behöver"

Man kan inte bara gåifrån lekparken.
Man måste tala om en stund innan att "nu får du leka en liten stund till, men snart ska vi gå".

Man måste tala om för honom att "idag kommer farmor och hämtar dig på dagis"

Man måste tala om att "i morgon äter du frukost på dagis, så morgonen här hemma ser lite annorlunda ut"

Man måste säga till att "nu får du bada en liten stund till, sen ska vi borsta tänderna och gå och lägga oss"

Han blir sur och arg om han inte får reda på vad som ska hända.
En hel dag kan vara förstörd om han tror att vi äter frukost hemma som vanligt, och så helt plötsligt sätter vi på oss kläder och går till dagis.
Inte bra.

Så nu har vi talat om att snart kommer vi leta reda på alla nappar och lägga dom i en låda.
Men det betyder också att vi inte kommer ha några nappar längre.
Nästa morgon kan vi kika i lådan om napparna fortfarande finns kvar.
Kanske har napp-fia varit framme och bytt alla nappar mot något annat.
Napp-fia brukar hämta nappar från stora barn och ge till barn som inga nappar har.

Sonen pratar gärna om den lilla napplådan. Han ser framemot det.
Vi har skjutit upp på det hela lite grann nu när barnen är sjuka. Och gnälliga.
Men varje dag vid matbordet berättar sonen stolt att alla nappar ska i lådan för Ellot är stoj gjabb nu.

Samma förberedelse gjorde jag i går för att ta bort blöjan.
Jag har tröttnat på våra halvdana försök att sluta med blöja.
Han klarar sig utan, men allt för ofta blir vi bekväma och trär på honom en ny.
När vi ska bort.
När kompis kommer hit.
När vi ska äta.

Sonen tycker INTE om att gå på toaletten.
Han skyr pottan som pesten.
- Men då å då sätter han sig (på toan) och kissar, så han kan det ju.

I går när sonen pratade om sin napp-låda berättade jag att vi snart ska sluta med blöjor.
Sonen tyckte då att han var en stoj gjabb.
mmm, sade jag, stora grabbar behöver ingen blöja. Men då måste man gå på toaletten.
Klart man kan kissa och bajsa i byxan, men det blir så blött och otrevligt i byxan, de flesta föredrar att kissa på toaletten.
Aaaaa, Ellot kissa letten!
Vill du kissa toaletten? frågade jag.
Aaaaa, Ellot tooj gjabb nu. Ellot inte kissa blöjan. Inte kissa byxan hellej, inte bja.

Så vi gick och kissade på toaletten.

Men sen så ville han ingen blöja ha.
Näääää mamma, Ellot tooooj gjabb nu.

Då frågade jag om han ville sluta med blöja, och det ville han.
Jag sade att då får vi försöka klara oss utan, men då måste han kissa och bajsa på toaletten.
Men han behöver ju inte.

Vi tog en promenad.
Utan blöja.
Han kissade i busken. och i en annan buske. Och i en tredje.
Han tyckte det var kul.
Sen har det bara fortsatt.
Han kissar på toaletten.
Han kissar i byxan.
Han bajsar i byxan.
Men han bajsar Inte i toaletten.

Jag frågar "är du kissnödig?"
Han svarar nej.
Ändå säger han snart "nuuuu mamma, Ellot jedan kissat byxan"
Han vill inte ha en ny blöja.

Han vill inte sova med blöjor heller.
Han är en tooooj gjabb nu!
Så han får somna utan.
Men..... jag trär på honom en kring midnatt.
Mamman är inte riktigt mogen för sådant ännu.....
;-)

usch

Usch vilken dag vi haft!

Mannen stannade hemma från jobbet idag. Han mår inge bra.
Barnen, som varit förkylda under veckan och som jag trodde höll på att bli bättre, har blivit ännu krassligare.

Idag har jag alltså tagit hand om tre personer som alla tycker allra syndast om just sig själv.
Pappan har sovit och klagat. Barnen har bara klagat - och det lääääänge länge....

Jag stod inte ut mer på eftermiddagen utan sade bara "nu drar jag".
Tog en promenad längs stadsdelen, sedan gick jag hem för att måla balkongen.
Det blir fint.

När balkongen väl var målad kände jag mig piggare och "fit for fight".
Så jag gick in.
Pang.
Tre stycken gnällisar kastar sig över mig.

Jag ordnar mat.
Jag bakar.
Jag städar.
Jag tvättar.
Jag fixar fredagsmys.

Sedan tröttnar jag igen. Stänger in mig i datarummet och låtsas inte höra gnället från sällskapsrummet, och barnens sovrum.

Grejjen är den att klart jag tar hand om mina sjuklingar. Men till en viss gräns.
Nu råkar det vara så att mamman inte heller mår hundra.
Men vem bryr sig?
Tja, mina båda barn vill helst vara under mitt skinn. Jag lämnas aldrig i fred. Inte ens för att andas.
Mannen orkar ingenting när han är sjuk. Så, där står jag. Mår inge vidare men likförbannat är det jag som ordnar kaoset.

Nä fy katten.
Jag drar nog snart till en söderhavsö.
;-)

***

Grattis på födelsedagen säger jag till en liten grabb som föddes i dag 11.02
Han är punktlig, det gillar nog pappa särskilt, då hans bf var dagen till ära.

Grattis Grattis!

Jobbkläder

I går började jag mitt nya jobb.
Vi gillades från kl 14 till 21.
Jag var trött.
Hade huvudvärk.
Och så matades vi med kunskaper som var svåra att ta in.
- Men det var kul!

Jag kom hem strax innan 22.
Barnen sov dåligt inatt, lite krassliga, så jag somnade inte förrän 01 (trots att jag lagt mig 22.30)

I dag gick jag upp halv 5 och åkte hemifrån strax efter 6.
7 var jag framme (dåliga bussförbindelser) och halv 8 började jag.
Korvstoppning.
Men jag gillar visst att bli stoppad likt en korv.
Det var kul.
Men tufft och tungt!

Hur som helst.
Jag hämtade barnen ca 16.30 (slutade fyra) och när vi kom hem och ytterkläderna var av sade min son till mig (om uniformen);
"Nääää mamma, inte jobbe nu. Usch inte mamma fin. Inte fin klädej. Bott klädej mamma. Ta av dom. Ellot ha mammahunneys klädej ha Ellot"

Han har god smak min son, á snart 3 år gammal.
Han vet vad han gillar och inte gillar.
Och jag är redo att hålla med.
Det finns finare jobbuniformer.

jahapp

Dagens första kopp te är avklarad.
Likaså dagens första (och förhoppningsvis enda) Treo.

Jag har huvudvärk, har haft hela natten.
Mår inge vidare.
MEN, jag är frisk som en nötkärna. Det måste jag vara, särskilt hela tisdag och onsdag!
Banne mej annars!!!!!

Det är första oktober.
Jag trivs inget vidare med oktober. Inte november heller (förutom tvååringens treårsdag och några andra speciella födelsedagar att fira). December gillar jag nästan. Jag gillar alla lampor och juldekorationer. Jag gillar inte hysterin men jag gillar julaftonen och lugnet.
Men sen gillar jag inte något mer i december förrän nyårsafton kommer och vi firar tvåårig bröllopsdag.
Januari börjar året, men jag gillar inte det.
Februari kommer näst, och är inte heller något vidare förtjust i det.
Mars och april har knopp i håret, och först då ser jag framåt.

Det jag ser mest framemot är när sopbilen kommer och sopar gatorna fria från allt grus.
Men, det känns rätt avlägset då gruset ännu inte har kommnit på gatorna.....

idag har jag tänkt ta det lugnt. Att jobba kväll en kväll och sedan morgon nästa morgon är ganska tugnt. Särskilt för någon som inte haft jobbrutiner på typ 3 år.
Barnen lämnas på dagis halv 12 i morgon. På den tiden ska jag hinna äta och ta mig till jobbet (tjooohoooo, jag har ett jobb!!!!)

Alltså, jag får ingen direkt ledig tid att vila på. Det är synd.
Men jag har ju min kopp te!
Och min Red Bull ;-)

Nu ska vi läsa bok/böcker.
Sedan kanske vi går ut i trädgården.
Jag behöver klippa lite mer ris. Vi ska till tippen idag.
Trädgården måste göras iordning, för denna vecka kommer jordlassen.
Och, så kapas nog träden (men det skulle förståss ha gjorts redan i juli, så jag vet inte om jag köper deras ord) under veckan.

Först tänker jag dock låta treon värka och huvudet sluta värka.

hits